Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fire
Jag har en 245:a -90 med 230F. Den har haft för sig lite hyss med att ibland när man stannat den så vill den inte starta direkt får den stå i 1-2 min eller längre så startar den direkt. Det har jag kunnat leva med men nu stannar den även när man kör. Då tänds lampan CHECK ENGINE och motor dör helt. Ibland så gå den att starta direkt annars så startar den efter 1-2 minuter.
Jag kollade felkoder och det enda som den visar är 1-4-4 "Belastningssignal från styrenhet fattas. Datorn förutsätter att motorn har full belastning."
Förut när den har stannat så larmade den på 1-4-3 "Signal från detonationssensor fattas. Tändningen har fördröjts 10 grader."
Jag har bytt detonationsgivaren i hop om att det var felet men icke.

Kan det vara styrboxen som jävlas?
av Fire
Provade att byta styrenheten till tändningen. Min bil har B230F och styrenheten kommer från en -93 B230FD. Efter ett par körda mil så lyser lampan CHECK ENGINE och följande larm kommer.
4-1-3 Avgasåtercirkulationens temperatursensorsignal utebliven eller felaktig.
Vad menas med det, är det lamban dom tänker på eller passar inte styrenheten på min bil?
av Fire
Det är samma BOSCH nummer 0 227 400 169 på den som jag har bytt ut som jag köpte. Det borde innebära att dom ska vara lika. :???: Fick inte dom felkoderna med den gamla.
Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]

Svarta lådan som syns? Nån HF till mob[…]

Har både haynes boken och ett separat elsche[…]