Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimmen740
Tjena!

Jag har en liten fundering!

Jag har en b21et 85- och funderar på vad som behövs göras för att lägga i den i 87ans 740 gl ?

Hur blir det med el och sånt där?

// Kimmen
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det finns betydligt bättre motoralternativ om du ska ha turboknuff i 740in.
Du kommer dessutom aldrig att kunna besiktiga bilen med den motorn.
av Vovlo_Henrik
Besikta kan du om du plockar komplett orginalmotor med tillhörande delar, jag skulle satsa på en B230 Turbo men det är kanske en smaksak :-)-) Elen är inte "bult on" utan måste modifieras eller flyttas över :wink:
av Henke3
Vovlo_Henrik skrev:Besikta kan du om du plockar komplett orginalmotor med tillhörande delar, jag skulle satsa på en B230 Turbo men det är kanske en smaksak :-)-) Elen är inte "bult on" utan måste modifieras eller flyttas över :wink:
Går dock inte, som Hilmer mycket riktigt skrev, att besikta med B21ET i en 740.
av Vovlo_Henrik
Varför skulle det inte gå?? Det går alldeles utmärk på bilar från 1976 - 92 att plocka en hel motorn med tillhörande delar, saknar motorn katt som i detta fallet tillkommer nån form av straffavgift för detta vilket kostar nån krona men är genomförbart. Går en 740 besiktat med B21 Turbo i mina trakter.
av Henke3
Att det går bilar med detta innebär inte att det är möjligt att lagligt besikta utan kat.
B230FT går dock bra, eftersom den har kat.

Läs mer om reglerna på SFRO:s hemsida.

Dock , om du har nån information om denna regel som du hänvisar till och om straffavgiften så lägg gärna in det i tråden, många vill slippa katen,
av Amarace
Vovlo_Henrik skrev:Varför skulle det inte gå?? Det går alldeles utmärk på bilar från 1976 - 92 att plocka en hel motorn med tillhörande delar, saknar motorn katt som i detta fallet tillkommer nån form av straffavgift för detta vilket kostar nån krona men är genomförbart. Går en 740 besiktat med B21 Turbo i mina trakter.

Tar man en motor 76-88 är det inte så enkelt (krävs komponentkontroll, då ska man först hitta en som gör komponentkontrollen, sen ska man få uppgifterna av Volvo för denna kontroll som inte är det lättaste, sen kan verkstaden som gör kontrollen debitera rätt så mycket pengar för det om dom vill).
Är motorn däremot 89 o nyare är det "enkelt" på äldre bil utan katalysator, alltså 88 o äldre. DÅ räcker det med att man tar donatormotor med katalysator och all kringutrustning (styrsystem, kolkanister o.s.v) till motorn så är det grönt.

Att klara det med nån straffavgift är nog i din fantasi ;)
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Citerat från SFRO's hemsida:

AVGASREGLER

BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]