Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan.

Har en volvo 440 årsmodell 1995 som strular med starten. Ibland när jag försöker starta den händer inget alls när jag vrider om nyckeln. Det klickar inte och inget annat händer heller, tändningen funkar dock till den grad att radio och lysen fungerar. Jag har kollat batteri och kabelanslutningar och t om dragit en direktkabel mellan startmotor och batteri. Jag har öppnat startmotorn och kollat i den men saknar ordentliga kunskaper för att kunna dra några slutsatser av det. Jag har upptäckt att om man knackar lätt på startmotorn med nyckeln till hjulbultarna så startar den. Vilka slutsatser kan man dra av det? Kan man misstänka att solenoiden är trasig eftersom inget klickar när man försöker starta?

Tacksam för hjälp
Jonas
Jag har dragit en kabel från manöverströmanslutningen på solenoiden till batteriet och monterat en knapp på denna. Den fungerar ibland men ofta händer inget alls.

Om solenoiden nu skulle vara trasig, finns det isf någon möjlighet att man skulle kunna restaurera denna? Jag vill väldigt ogärna köpa en ny startmotor till en bil som håller i högst ett år till.
kan inte mycket om detta men jag har faktiskt också problem med min startmotor =) den bara viner till när jag vill starta han (965 24v 91"a)

vad jag har hört så ska det typ vara "omöjligt" att restaurera solenoiden, men som sagt det är bara vad jag har hört.

och om det inte är solenoiden så har jag hört att startkransen är ett annat problem, hoppas någon som kan något om detta kan fylla i här då jag är lika vilsen som du ?:-/
Att ingenting alls händer när man vrider om startnyckeln har inträffat för mig både på en 460 och en nyare S60. I bägge fallen räckte det med att jucka lite på kabelskon på solenoiden så att ärg och oxider nöttes bort, sedan fungerar det. Det lär vara ett vanligt problem på V70 också. Volvo har valt en olämplig kombination av material där.
Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]

Svarta lådan som syns? Nån HF till mob[…]

Har både haynes boken och ett separat elsche[…]