Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Seal
Precis fått en 240gl -79, tror att motorn är en b21a, Det är min första volvo så jag har inte riktigt koll på grejerna.
Så nu undrar jag som rubriken säger, var sitter bränslepumpen?
Jag har läst runt lite och det verkar som om de flesta 240 har 2 st bränslepumpar, men jag kan inte hitta huvudpumpen? Någon som vet var den sitter?

Mvh Seal
Senast redigerad av 2 Seal, redigerad totalt 0 gång.
av Rådlös
På en A-motor har du bara en bränslepump, och den sitter fram på motorns vänstra sida. Följ bränsleledningen från förgasaren och neråt så stöter du på en rund burk efter någon ½-meter. Den sitter fast i motorblocket.
Det är moderna motorer med insprutning som har två pumpar, men det är ett helt annat kapitel.
av Rådlös
I så fall har du inte en B21 A-motor*. Någon kan ha bytt motor i ett tidigare skede.
Vet du om du har insprutning eller förgasare? Det syns direkt med blotta ögat.
Och vet du att du har just dessa säkringar?
Flyter det någon ström i dom?
Vad händer om du tillfälligt tar bort dom?

*A = Förgasarmotor. Insprutningsmotorer heter E respektive F. F-motorn kom först 1985 och innebär att det finns en katalysator tillsammans med insprutningen.

Gå fram och lyft på huven, jämför med dessa två bilder:
Bild

Bild
av Rådlös
Till Hasse63: Jo, säkert! Men min tanke var att bränslepumprelät skulle sluta att jobba och bilen blir omöjlig att starta, om det nu skulle vara en E eller F-motor.

Vi får se vad frågeställaren finner när han öppnar huven.
av Seal
Jo jag har en förgasarmotor.
Och ja jag har de två säkringarna och det är för förpump och huvudpump, men nu när jag kollade i instruktionsboken så stod det: e-motor inom parantes. Var inte så uppmärksam på det innan.

Det står ju e-motor inom parantes på bägge dessa säkringar, är det så att bränslepumpen är mekanisk på B21a?

Om man vill ta bort bränslepumpen, är det bara att lossa den ifrån motorblocket eller?
av Rådlös
Ja, du har mekanisk bränslepump på en A-motor. Pumpen är bara att skruva loss från motorblocket. Tänk på att det rinner bensin om den när du lossar slangarna, så ha något tråg under motorn och rök absolut inte i närheten. Om pumpen ser ut som den går att öppna, vissa modeller gör det, så finns det ett filter i den som kan behöva en rengöring om du har anledning att misstänka det.
När du sedan monterar tillbaka den, eller en ny, så se till att du får tryckarmen på rätt sätt. Även distanspackningen, om det finns en sådan.

Bild

Så här kan det se ut.
av Seal
Tack återigen för svaren.
Behöver inte ha ett oljetråg, bilen har inte körts på fem år och det är snustorrt i slangarna. Så det är där problemet ligger, ingen bensin till motorn.
Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]