- mån 16 feb 2009, 22:08
#261550
Hej!
Min Volvo 460 Aut. 1996 (B20F) går egentligen mycket bra, men jag har ett eller kanske två problem och nu är jag snart vid vägs ände. Dvs körförbudet träder snart in.
Först märkte jag att något var på tok när den började dö på tomgång (bara när den är varm). Tomgången är låg men jämn och så plötsligt bara "dippar" den och stannar oftast. Eftersom den har automatväxel är detta problem jobbigt vid rödlysen med motorstopp i korsningar som följd. Man måste joxa med vänsterbroms för att det ska funka.
Vid nästföljande besiktning kom domen: Otillåtet höga avgasvärden. Det handlar om 10 ggr för höga CO-värden (4-8), mer än 20 ggr för höga CO2500-värden (8-9), mer än dubbelt för högt HC (210-250) och Lambda på 0,75 (ska ligga nästan prick på ett).
Efter att ha talat med folk och lusläst inlägg på detta forum har jag bytt ett antal delar, men inget har hjälpt. Jag vore tacksam för tips! Detta har jag bytt: Tomgångsreglermekanism (tomgångsmotor), lambdasond, temperatursensor (den som sitter i motorblocket), termostat, tändstift, fördelarlock och rotor. Det verkar inte vara tätt i vevhusluftningen, men jag har inte tagit loss den helt. En av killarna som besiktigade bilen tyckte inte att värdena tydde på att det var katalysatorn som var problemet, så den är inte bytt. Han gissade på eletroniken. Nästa försök kanske skulle vara att byta styrelektronik för insprutningen, men nu börjar jag tveka inför kostnaderna.
Som sagt - ännu vet jag inte var problemet ligger. Alla tips mottages därför tacksamt!
/A
Min Volvo 460 Aut. 1996 (B20F) går egentligen mycket bra, men jag har ett eller kanske två problem och nu är jag snart vid vägs ände. Dvs körförbudet träder snart in.
Först märkte jag att något var på tok när den började dö på tomgång (bara när den är varm). Tomgången är låg men jämn och så plötsligt bara "dippar" den och stannar oftast. Eftersom den har automatväxel är detta problem jobbigt vid rödlysen med motorstopp i korsningar som följd. Man måste joxa med vänsterbroms för att det ska funka.
Vid nästföljande besiktning kom domen: Otillåtet höga avgasvärden. Det handlar om 10 ggr för höga CO-värden (4-8), mer än 20 ggr för höga CO2500-värden (8-9), mer än dubbelt för högt HC (210-250) och Lambda på 0,75 (ska ligga nästan prick på ett).
Efter att ha talat med folk och lusläst inlägg på detta forum har jag bytt ett antal delar, men inget har hjälpt. Jag vore tacksam för tips! Detta har jag bytt: Tomgångsreglermekanism (tomgångsmotor), lambdasond, temperatursensor (den som sitter i motorblocket), termostat, tändstift, fördelarlock och rotor. Det verkar inte vara tätt i vevhusluftningen, men jag har inte tagit loss den helt. En av killarna som besiktigade bilen tyckte inte att värdena tydde på att det var katalysatorn som var problemet, så den är inte bytt. Han gissade på eletroniken. Nästa försök kanske skulle vara att byta styrelektronik för insprutningen, men nu börjar jag tveka inför kostnaderna.
Som sagt - ännu vet jag inte var problemet ligger. Alla tips mottages därför tacksamt!
/A
Senast redigerad av 1 Aelf, redigerad totalt 0 gånger.