Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en liten pärla, 440 -94, med 2.0 motorn i.

Har lite problem med att när den är kall och har stått någon dag eller två så går den ojämt, skulle drista mig till att säga att den går på tre burkar. Ibland går den på tre burkar ett bra tag innan det "släpper", ibland går den normalt och uppför sig bara skumt vid gaspådrag.

Kan det ha att göra med den här lilla slangen som blir dålig (har pratats om det tidigare på forumet), eller kan det vara att den drar tjuvluft någonstans, kanske vid tändstiften?

En annan fundering jag har är om tändkablarna är dåliga, likaså stiften, rotorn eller fördelarlocket.

Vad säger ni?

Tacksam för svar.
MVH Rampitsch
Min volvo 445 -95 2,0 ....den hackar också..
Fast den hackar lika fan, tomgång eller ej,ja jag vill påstå att den bara går på 3 cylindrar.
Varm eller kall, ingen skillnad. Går bra, sen kommer den in i en ryckig svacka (kanske några minuter) och sen går den som fan igen. :shock:
Har bytt rotor, tändkablar, bränslefilter..
Kan tillägga att problemen kom kort efter att jag hade gett motorrummet en lätt dusch med högtryckstvätten
(ja, det var dumt, jag vet. :| )
Testa att göra rent kontaktstycken och då menar jag ALLA för det bildas alltid oxid i dom och med en motortvätt så kan det ju inte bli bättre eftersom dom då dessutom tar åt sej fukt bättre än utan oxid. Så gör rent och om du har tillgång till tryckluft så blås rent efter oxidlösaren, sen så smörjer du in med Volvos eget fett att ha i kontaktstycken det heter "Lågtemperaturfett" Volvos nr: 1161762 och heter som jag skrev, jo jag va ut i garaget och kollade nyss :-O) Detta fett ska tydligen förhindra fukt att komma in och samtidigt tåla både värme och kyla men det leder inte ström så det blir inte bättre kontakt av det utan det krävs att man gör ordentligt rent så att det blir bra kontakt först och sen innan man sätter ihop kontakterna så fyller man i i honkontakten och sen trycker ihop så att det blir "förseglat" :-)-)

Hoppas att du/ni får nytta av detta :-)-)
Återkom gärna med resultat, och om ni lyckats åtgärda felet: vad gjorde ni? Hur? Bytte ni några delar? osv. Då är det lättare att hitta lösningar för folk som har liknande problem i framtiden. Då blir forumet mycket mer komplett och till stor hjälp för alla oss 400 ägare. :wink:
Jag delger min mekare tips efterhand...
..han ska snart titta på bilen igen, och efter det ska jag meddela vad resultatet blev.
Det är ju så. Alla mekar inte med bilarna själva.
Personligen fyller jag på spolarvätska, och sen är det bra :wink: :wink: :wink:
jag fick en 440 av grannen idag med sönderslagna rutor ( 1995 )
Den gick lite luddigt i början, lät som 3 burkar, va ute och rykte lite i tändkablar och div kontakter, sen gic den lite bättre. körde den riktigt varm ( 2an och varvstoppet på 6200rpm nån stans en liten stund) sen gick den helt rent på både tomgång som arbetsvarv ! 8)
polly skrev:Jag delger min mekare tips efterhand...
..han ska snart titta på bilen igen, och efter det ska jag meddela vad resultatet blev.
Det är ju så. Alla mekar inte med bilarna själva.
Personligen fyller jag på spolarvätska, och sen är det bra :wink: :wink: :wink:
Kanon!
Är ju många som aldrig ens vågar öppna motorhuven på sin bil. Men självklart ska man inte meka med bilen om man saknar intresse, kunskap eller tid. Men annars brukar jag säga att har man intresse så kommer kunskapen allt eftersom. Så har man intresse = Våga testa. Annars = Lämna jobbet till någon annan.
Lycka till!
Bilen har varit på auktoriserad volvoverkstad, och varit uppkopplad mot en dator.
Ett fel hittades, en liten slang som hette..jaaa.. ??:-/ *jag har inte kvittot här..* ??:-/
Iallafall atmosfär-nånting, en slang som reglerar luft till insprutningen. Den var väldigt trasig,men byttes.
Jag betalade 850 spänn och körde hem :D
En bit på väg börjar bilen hacka igen, och ett par dagar senare kan jag konstatera att hackandet gradvis har ökat, och att bilen nu hackar mer nu, än innan reparationen.
Jag har fått en nu tid på volvo och slipper betala för felsökningen igen.
Fortsättning följer :wink:
Fyy faaan :| :| , va dumt..
Överallt här kan man läsa om "gör rent kontakter, kan bildas oxid",
och nu när min bil varit hos x antal mekare (som jag informerat om att bilen hackar) och kostat mig åtskilliga tusen spänn...
..blir den lagad av en arbetskollega-på en matrast-med 5-56. Kostnad,inte en spänn. *lycklig,lycklig,men fundersam..*
Varför har ingen kollat detta innan :shock: :shock:
Känner djup tacksamhet till min vän.
Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]