Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Herr T
Har en 245 -88. Största problemet är att det inte finns något halvljus. I "noll läge" lyser positionsljusen, men då knappen vrids åt höger till läge , slocknar allt inklusive instrument belysning! Dock fungerar ljustutan. Har bytt någon slags relädosa som sitter till vänster i motorrummet samt inspekterat ljusbrytaren innuti, allt utan framgång. Vad kan detta bero på?

Till detta kommer ett annat problem: Glödlampan i bromsljuset som sitter i bakrutan går söner hela tiden! Vad göra?

Har även ett till problem, men det är under kontroll.
Det började med att batteriet laddade ut. Efter lång tid relaterade jag det till att det var centrallåset som tjuvdrog ström. Således tog jag bort säkringen----> ingen mer urladdning. Men heller ingen klocka och kupé belysning. Finns det ett enkelt sätt att åtgärda detta? (vill gärna ha en klocka som fungerar)

Jaha!
Här står jag lite villrådig.
Någon ide´, någon?
av pimse
Hej!

Centrallåset har jag haft problem med på min -88. Batteriet laddades ur och efter ett antal gånger med tomt batteri konstaterade jag att det var centrallåset som var orsaken. Eller rättare sagt jag själv! Låscylindern går inte riktigt lika lätt nu som den gjorde när den var ny, den fjädrar inte tillbaka till centrumläget längre men tillräckligt mycket för att nyckeln kan dras ur. I mitt fall lämnade jag bilen med låset i påverkat läge.
Sedan jag blev medveten om detta ser jag till att lämna nyckelhålet i vertikalt läge och batteriet har klarat sig.

Långt blev det..... kan ditt problem vara något liknande?

Per
av Herr T
Tack Per. Ang centrallåset så har jag prövat alla olika lägen med nyckeln. Lösningen blev att jag helt enkelt kopplade bort strömmen till låset i förardörren!

Så hittade jag felet med belysningen: Ovan pedalerna fann jag ett relä med en smält kontakt. Med ny kontakt funkar det!

Bromsljuset får jag leva med.

Hälsar Theo

Min XC90 D5 har fått uppgraderingen i samban[…]

Byta motorolja V60

Ser ut som att Volvo har maskinskadegaranti p&ar[…]

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]