Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EH86
Jag har en Volvo 244 DL årsmodell 1981 med B21A förgasarmotor och vill att den ska gå tyst men ändå eventuellt låta lite mer än original, dock inte så lite att det knappt hörs. Det skulle inte heller se/låta bra ut med ett monsterssysytem på min bil. Vad ska jag göra?

På bilen sitter det idag ett ganska nytt Volvo original avgassystem.
Bygga om? Byta? Går bilen annorlunda efter detta? Finns risk för smällar mm? Vad ska jag köpa? Måste fästningen ändras? Vad kostar det? Sliter detta på motorn? Sliter detta på det befintliga avgassytemet?Måste något mer ändras på bilen? Jag vill veta allt!
Har någon ett filmklipp på detta, helst otrimmad o s v så att jag får en liten uppfattning hur det kan låta?
Senast redigerad av 1 EH86, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
1. ja
2. högre
3. nej
4. nej
5. nej
6. kanske
7. nej
8. nej
9. inte mer än punkt 10
10. lagom :lol: Du får väl mäta lite. Ett rör och en 90º krök. Det kan vara svårt att få isär skarvarna om det har suttit ett tag.
11. Volvo original 60mm-system.

Min åsikt: Låt burken sitta där. Det är bara jobbigt att lyssna på, för andra om inte annat.
av EH86
Tack för bra svar på samtliga frågor!

Men att ta bort den främre burken borde låta mindre än ett Simons 2" sportavgassystem?

Smällar och annat? som eventuellt kan uppstå vid bortmontering av den främre ljuddämparen, håller det sig i röret eller påverkar det motorn? Är eventuella ljud höga?

Undviks smällar mm om man istället monterar ett Simons 2" sportavgassystem?

Något mer som skiljer ljudmässigt mellan ett sportavgassystem 2" mot att ta bort den främre burken?

Just nu känns det som att jag behåller den original. Kanske ett Simons 2" i framtiden.
av eXtrinity
Det gör inte speciellt stor skillnad i ljud om du tar bort främre dämparen. Bakre dämparen har ruskigt bra dämpförmåga. Visst lite högre blir det men det är inte speciellt mycket. Har kört med det i 2 år på min 240 och jag tycker personligen att det är en rätt behaglig ljudnivå.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Att ersätta den bakre dämparen med ett rör är inte att föredra, det låter för mycket då!
Och dessutom låter det inte bra heller, det ska finnas dämpare för att få ett gott ljud.
av Frownlayer
du vill veta hur mycket skillnad små saker kan göra på ett avgassystem. jag jobbade på jt-tuning i ett år, det fick mig att öppna ögonen för hur svårt det är att designa ett system som har rätt frekvens och rätt decibel.

att fråga "hur låter det om man tar bort främre dämparen" är egentligen en svår fråga att svara på, det ändrar inte bara decibellen, det e så mycket mer...
vill du nå det ljudet du söker så köp ett system med "rätt" ljud, eller slit dig fördärvad med det gamla.
du vill nog åt det dova puttrande ljudet, det får du inte ur ett så litet system. att plocka främre dämparen kommer bara resultera i att du får ett vasst ljud som är jobbigt...
av Rayyan
Främre dämparen brukar väl även kallas "gnistsläckare"
Som ordet antyder så kanske man förkortar livslängden på det övriga systemet om man slopar den.
Jag tror det blir ganska sjysst ljud om man bara ersätter bakre dämparen med lämplig Simons. Inte särskilt högt men lite mullrigare.
av EH86
Rayyan skrev:Främre dämparen brukar väl även kallas "gnistsläckare"
Som ordet antyder så kanske man förkortar livslängden på det övriga systemet om man slopar den.
Jag tror det blir ganska sjysst ljud om man bara ersätter bakre dämparen med lämplig Simons. Inte särskilt högt men lite mullrigare.
Det där låter som det klokaste alterativet! :D
Senast redigerad av 1 EH86, redigerad totalt 0 gånger.
av EH86
Att byta den bakre burken mot en sportljuddämpare och ha ett rostfritt 2,5" rör den sista biten från burken utan ändrör är det som känns mest intressant just nu.

Ljud?
Vilka delar behövs?
Är modifieringen möjlig?
Passar det i den gamla upphängningen eller måste det flyttas, svetsas o s v?

Eller är ett helt nytt komplett Simons det bästa?
Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]

Svarta lådan som syns? Nån HF till mob[…]

Har både haynes boken och ett separat elsche[…]