- sön 27 jul 2008, 13:36
#207025
Hejsan,
Har en 240 -88 som hade kärvande kolvar på de bakre bromsoken.
Jag gjorde då som vanligt - jag monterade bort bromsbeläggen och pressade kolvarna in/ut några ggr med hjälp av ett verktyg från biltema (19-287)
Detta har jag gjort många ggr på andra bilar utan att få problem.
Efter denna gången så är nu varningslampan för bromskretsfel konstant upptänd.
Jag har förstått att det finns en manick som heter varningsventil (balansvakt/tryckvakt mm. mm.) som är till för att kontrollera att de två bromskretsarna har samma tryck.
Har denna "löst ut"? Skall denna återställa sig själv? Hur funkar den?
På sidan http://www.terrangbil.net/artikel.asp?id=217 finns en varningsventil för ett terräng fordon. Där verkar det vara som så att en liten pigg/sprint går sönder om det är obalans mellan bromskretsarna.
Är 240:ns varningsventil uppbyggd på samma sätt?
Beach
Har en 240 -88 som hade kärvande kolvar på de bakre bromsoken.
Jag gjorde då som vanligt - jag monterade bort bromsbeläggen och pressade kolvarna in/ut några ggr med hjälp av ett verktyg från biltema (19-287)
Detta har jag gjort många ggr på andra bilar utan att få problem.
Efter denna gången så är nu varningslampan för bromskretsfel konstant upptänd.
Jag har förstått att det finns en manick som heter varningsventil (balansvakt/tryckvakt mm. mm.) som är till för att kontrollera att de två bromskretsarna har samma tryck.
Har denna "löst ut"? Skall denna återställa sig själv? Hur funkar den?
På sidan http://www.terrangbil.net/artikel.asp?id=217 finns en varningsventil för ett terräng fordon. Där verkar det vara som så att en liten pigg/sprint går sönder om det är obalans mellan bromskretsarna.
Är 240:ns varningsventil uppbyggd på samma sätt?
Beach