Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av axelmds
#184904
Hej.

Min bror har en volvo 240 glt 86':a med b230 e motor, och funderar på ifall man kan byta topplock från orginal till en 16 ventilers.

Går det? Och vad behöver man göra? Blir det mycker modifikationer?
Användarvisningsbild
av Claes74
#184923
Neger Rambo skrev:Hej.

Min bror har en volvo 240 glt 86':a med b230 e motor, och funderar på ifall man kan byta topplock från orginal till en 16 ventilers.

Går det? Och vad behöver man göra? Blir det mycker modifikationer?
nya kolvar, balansaxlar sitter det ju oxå på 16v och inte på 8v.
e de inte lättare att hitta en hel motor.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#184980
Det är som sagt betydligt lättare att montera en färdig B234F(!?) då det är en hel del som måste ändras/bytas och byggas om för att man ska kunna använda 16V-toppen på en standard B230 bottendel. Vid ett sådant byte krävs det även att man byter ut insprutningen med pumpar, boxar, kablage osv. Man får alltså se till att få hela motorkablaget med motorn, det brukar vanligtvis innebära bilens främre halva av kabelmattan, sen blir det till att luska ut vilket som tillhör motorn och flytta över detta till 240in.
Det finns alltså massor av anledningar till att låta den stabila B230E ligga kvar, byt t ex till 405-topp och K-kam så ska du se att den blir betydligt trevligare att kasa runt med.

Claes74: Balansaxlarna flyttar man inte över, dels för att det inte går och dels för att man mer än gärna kör utan dessa.
Användarvisningsbild
av Claes74
#185002
Hilmer skrev:Det är som sagt betydligt lättare att montera en färdig B234F(!?) då det är en hel del som måste ändras/bytas och byggas om för att man ska kunna använda 16V-toppen på en standard B230 bottendel. Vid ett sådant byte krävs det även att man byter ut insprutningen med pumpar, boxar, kablage osv. Man får alltså se till att få hela motorkablaget med motorn, det brukar vanligtvis innebära bilens främre halva av kabelmattan, sen blir det till att luska ut vilket som tillhör motorn och flytta över detta till 240in.
Det finns alltså massor av anledningar till att låta den stabila B230E ligga kvar, byt t ex till 405-topp och K-kam så ska du se att den blir betydligt trevligare att kasa runt med.

Claes74: Balansaxlarna flyttar man inte över, dels för att det inte går och dels för att man mer än gärna kör utan dessa.
jag menade inte att man skulle flytta dem jag skrev att det fanns på 16v men inte på 8v.
varför köra utan, e de några fördelar?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#185005
Claes74 skrev:
Hilmer skrev:Det är som sagt betydligt lättare att montera en färdig B234F(!?) då det är en hel del som måste ändras/bytas och byggas om för att man ska kunna använda 16V-toppen på en standard B230 bottendel. Vid ett sådant byte krävs det även att man byter ut insprutningen med pumpar, boxar, kablage osv. Man får alltså se till att få hela motorkablaget med motorn, det brukar vanligtvis innebära bilens främre halva av kabelmattan, sen blir det till att luska ut vilket som tillhör motorn och flytta över detta till 240in.
Det finns alltså massor av anledningar till att låta den stabila B230E ligga kvar, byt t ex till 405-topp och K-kam så ska du se att den blir betydligt trevligare att kasa runt med.

Claes74: Balansaxlarna flyttar man inte över, dels för att det inte går och dels för att man mer än gärna kör utan dessa.
jag menade inte att man skulle flytta dem jag skrev att det fanns på 16v men inte på 8v.
varför köra utan, e de några fördelar?
Det finns flera skrönor om dessa, men faktum är att färre rörliga delar är att föredra när man strävar efter effekt.
Användarvisningsbild
av Örnen
#185062
Eftersom en -86 inte har kat så skulle jag montera extraktorgrenrör, 3 tums avgassystem och skippa ljuddämparen mitt under bilen. Sportluftfilter vassare kamaxel och 531 topp som portas. Kan ju vara bra skaffa kraftigare koppling också. :-)-)
Användarvisningsbild
av Hilmer
#185147
Örnen skrev:Eftersom en -86 inte har kat så skulle jag montera extraktorgrenrör, 3 tums avgassystem och skippa ljuddämparen mitt under bilen. Sportluftfilter vassare kamaxel och 531 topp som portas. Kan ju vara bra skaffa kraftigare koppling också. :-)-)
Då modifieringarna är små räcker det långt med ett 2,5" fullflödessystem ihop med ett extraktorgrenrör. Bara för att det låter mer innebär inte att den går bättre :wink:
Och att hitta en 531-topp med spridarhål är inte lätt, lättare då att skaffa en 405-topp som är avsedd för k-jet som jag skrev tidigare. Skillnaden mellan dessa två toppar är marginell.
En fräsch standardkoppling räcker till för dessa effekter vi talar om här.
Och ett sportluftfilter ger ingen direkt effekt, jag själv kört med sportluftfilter, original pappersfilter och även kört helt utan filter utan någon som helst skillnad.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]