Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av #27
Den är inte stor den finns inte typ..
av zewmah
Brusten kamrem innebär väl egentligen alltid ventilkaka till eftermiddagskaffet - oavsett varvtal?
Användarvisningsbild
av Lilja
Man kan ha sjukt flyt men i 99.99% brukar det resultera i haveri.
av seb4
JoeyJordison skrev:Hur stor chans är det att ventiler klarat sig vid 1900 rpm:s rem smäll ?
Hur långt hade du kört med samma rem?

är det liv eller död om man inte byter den runt 9000 mil eller va det är?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kamrem och spännrullar ska bytas enligt intervallerna ev vatten pump också om den drivs av kamremmen!
Om man inte byter enligt anvisningarna så är det som att be om ras.
Fick in en opel som hade kamremsras där de troligen bara hade bytt kamrem och inga spännrullar och reparationen skulle gå till ungefär 17 000kr, dvs mer än bilen är värd, nu ska troligen kunden sälja bilen för 3000-4000 kr, så det kan vara dyrt att inte sköta intervallerna rätt och byta allt som rör kamremmen.
av JoeyJordison
Fluffen skrev:Kamrem och spännrullar ska bytas enligt intervallerna ev vatten pump också om den drivs av kamremmen!
Om man inte byter enligt anvisningarna så är det som att be om ras.
Fick in en opel som hade kamremsras där de troligen bara hade bytt kamrem och inga spännrullar och reparationen skulle gå till ungefär 17 000kr, dvs mer än bilen är värd, nu ska troligen kunden sälja bilen för 3000-4000 kr, så det kan vara dyrt att inte sköta intervallerna rätt och byta allt som rör kamremmen.

Haha 17 000 ? ..Vilka hutlösa priser dom tar på verkstäder... Ja d e dyrt om man inte kan själv ... jag gjorde mitt själv på en dag ... kosta mig 2.000 :- , Startade på första försöket och har rullat jättefint sedan dess (november -07)... Det tackar vi för :lol:
Användarvisningsbild
av Fluffen
Inte så dyrt om man räknar på det igentligen tycker jag. Renovering av topplock (nya vetiler osv), ny vattenpump, spännrullar,kamrem och diverse samt arbetskostnad. Alternativet hade väl varit att byta toppen eller hela motorn men du har fortfarande en stor arbetskostnad om du inte är händig och byter själv.
av JoeyJordison
Fluffen skrev:Inte så dyrt om man räknar på det igentligen tycker jag. Renovering av topplock (nya vetiler osv), ny vattenpump, spännrullar,kamrem och diverse samt arbetskostnad. Alternativet hade väl varit att byta toppen eller hela motorn men du har fortfarande en stor arbetskostnad om du inte är händig och byter själv.
Jo faktist är verkstäder riktigt sviniga på att ta betalt. Dom flesta märkesverkstäder tar över 1 000 :- i timmen (ex: Pappa lämna in sin bil på BMW, 1100 i timmen ) . Ska du sedan som okunnig gå till en liten mindre verkstad för att landa på en billigare prislapp, ja då löper man större risk för att bli lurad ist. Men det är väll inte mycket o göra åt det :wink:

Nä, jag kommer iaf inte lämna in något till nogon verkstad om det inte verkligen behövs. Man ska väll skatta sig lycklig som blev född på den tekniska delen av denna värld =).

LÄNGE LEVE FORUM OCH SKROTHANDLARE !!! :D
Användarvisningsbild
av Fluffen
Tycker inte mindre verkstäder är värre än de större märkesverktsäderna på att lura av folk pengar. :lol:
Sen får man inte glömma att det krävs rätt så mycket pengar för att driva runt en verkstad idag.
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]