- tis 02 okt 2007, 08:09
Har bekymmer med min Volvo 245 från -92. Den visslar/tjuter när man kör, särskilt när det är lite fuktigt och kallt ute. Alltid värst vid kallstarter och de första 1-2 milen, sen brukar det lugna ner sig lite. Det är olika toner på "tjutet" ibland lite mörkare och ibland lite ljusare, verkar vara hastighetsberoende. Låter aldrig när bilen står still på tomgång. Har bytt vattenpump eftersom den var kass och trodde oljudet skulle försvinna men icke, hjullager är också bytt. Har hört att en del gamla Volvo har visslat/tjutit pga någon slags vaccumventil? Vad är det för nå´t, och kan det vara orsaken tro? Dyrt att laga? Eller vad kan det vara för något? Bilen är för övrigt utrustad med AC (som inte funkar) Har även läst om nåt stödlager till kardanaxeln här på forumet. Kan det vara det som tjuter/visslar? Om jag trycker gasen i botten tycker jag att ljudet försvinner för att återkomma när jag släpper upp pedalen igen. Har låtit så här av och till i två år nu, fast det är först nu som det kommer dagligen och är riktigt störande. Innan kunde det gå veckor och till och med månader utan att det tjöt. Frun kör snart inte bilen längre :lol:
Alla tips mottages tacksamt. Annars går bilen nämligen som en klocka, knappt inkörd på 28 000 mil.
Alla tips mottages tacksamt. Annars går bilen nämligen som en klocka, knappt inkörd på 28 000 mil.