Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tias M
Har bekymmer med min Volvo 245 från -92. Den visslar/tjuter när man kör, särskilt när det är lite fuktigt och kallt ute. Alltid värst vid kallstarter och de första 1-2 milen, sen brukar det lugna ner sig lite. Det är olika toner på "tjutet" ibland lite mörkare och ibland lite ljusare, verkar vara hastighetsberoende. Låter aldrig när bilen står still på tomgång. Har bytt vattenpump eftersom den var kass och trodde oljudet skulle försvinna men icke, hjullager är också bytt. Har hört att en del gamla Volvo har visslat/tjutit pga någon slags vaccumventil? Vad är det för nå´t, och kan det vara orsaken tro? Dyrt att laga? Eller vad kan det vara för något? Bilen är för övrigt utrustad med AC (som inte funkar) Har även läst om nåt stödlager till kardanaxeln här på forumet. Kan det vara det som tjuter/visslar? Om jag trycker gasen i botten tycker jag att ljudet försvinner för att återkomma när jag släpper upp pedalen igen. Har låtit så här av och till i två år nu, fast det är först nu som det kommer dagligen och är riktigt störande. Innan kunde det gå veckor och till och med månader utan att det tjöt. Frun kör snart inte bilen längre :lol:

Alla tips mottages tacksamt. Annars går bilen nämligen som en klocka, knappt inkörd på 28 000 mil.
av Tias M
Är det ingen som har nå´t tips att ge mig?
av Mazen
Har du ngn aning om vart (o)ljudet kommer ifrån?

Hade oxå en liknande orkester i min 89:a och det var generator remmarna som slirade (använde först remspray vilket gjorde en temporär tystnad) och efter ett rembyte blev det tyst.
Har oxå hört att listen runt vindrutan kan ge ifrån sig ett visslande ljud.

/Mazen
av Tias M
Nej, generatorremmarna tror jag inte på eftersom det aldrig låter på tomgång. Kommer vid 30 km/h och är värst upp till 80 km/h, oftast är det lugnare vid landsvägskörning 90-100 km/h...

Spelar ingen roll om jag frikopplar / lägger ur växel. Trycket jag gasen i botten brukar det avta. Kan ju dessutom vara tyst i flera månader innan det återkommer.

Jättesvårt att säga var ljudet kommer ifrån, man luras nog att tro att det kommer framifrån motorn.
av Mazen
Ok, symtomen för mig var oxå den att det lät inget på tomgång utan först vid 20-30kmh, orkestern slutade sedan efter en bra stund och även ibland när jag frikopplade.
Hoppas du finner orsaken, inte det mest roliga att sitta med musik man själv inte valt att spela :lol:

/Mazen
Användarvisningsbild
av 232Divers
hmmm.. verkar som att ni har problem med stödlagret vi kardanaxeln.. Jag hade samma vinande ljud på min då man körde bilen vid kalla förhållanden och det visade sig vara stödlagret som var helt kaputt. Den slutade ljuda efter att man kört ett tag då stödlagret blev varm.
Och som det verkar på era förklaringar så kan jag med 99.9% säkerhet säga att det är det. prova byt ut den. kostar inte många spänn.
Användarvisningsbild
av axelmds
är det en automatare?
Användarvisningsbild
av FallOutBoy
jag har nåt liknande ljud på min -83as 245a. Låter som nån ylar då jag ligger i hastigheter från 70 och uppåt (ja, den går så fort...;)).
Användarvisningsbild
av Nexus
fribbe_740 skrev:ni har helt enkelt en vissel-volvo, de är klassiskt :D kan bero på olika saker men ofta är det vinden som tjuter i mindre aerodynamiska detaljer på gamla volvos... t.ex. rosthål, trasiga lister mm.. :D
nu måste jag haka på lite :) och undrar varför hund 40 (140)visslar orginal utan defekter.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]