Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StigH
#131641
Nu börjar slutet på jobbet närma sig. Motorn går igen efter bensinfilterbyte och en del mera jobb (lite oljud runt kammen? Har stått i ett år..) men det låter och läcker i skarven grenrör -- kat.
Muffen på grenröret är rejält rostig så fjädertrycket på bultarna som håller ihop'et blir för lågt.
Tycks vara rätt jobbigt att byta grenrör så jag undrar: Finns det några bra tips på hur man fixar muffen mot katten? Är det enda kanske bara att bygga "en egen" på plats?

Är en B20F 460 -93 - .

Edit: Kommer att göra en fläns i mkt tjock plåt och "miga" fast den på grenröret. Resten blir original. Allt görs på plats.
Är löjligt tunn plåt i originalet som dessutom samlar upp smuts från vägen pga att den är i U-form för att få styvhet..
Senast redigerad av 1 StigH, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#132204
StigH skrev:Edit: Kommer att göra en fläns i mkt tjock plåt och "miga" fast den på grenröret. Resten blir original. Allt görs på plats.
Är löjligt tunn plåt i originalet som dessutom samlar upp smuts från vägen pga att den är i U-form för att få styvhet..
Jag brukar bara göra ett par öron av plattjärn som svetsas på röret, ev. staga med en trekantig plåtbit.
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]