Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig B230F. Bytte motor i den då jag fick tag i en ny motor som jag trodde var fräschare än den gamla på 50k mil. Efter motorbytet så började bilen gå fett, svartrök å drog lätt över 2L milen. Har bytt typ allt på den hittills utan lyckan. Har kommit fram till att tempgivaren till motorn ger rätt motstånd hela vägen till bränsleboxen. Har bytt LMM 3 gånger hittills utan framgång. Hela motorkablaget har gåtts igenom. Lambdan verkar sota igen direkt och orsakar ännu fetare blandning, mätte ~0.8v på den efter en längre tur.. Pluggar man dock ur lambdan så är det nästintill omöjligt att starta om bilen efter man kört ett tag, den blir på tok för sur i tändstiften.

Har bytt lambda utan ändring. Dock så hittade jag ett litet "work around" som verkar fungera hyffsat okej. Satte dit en ställbar bränsletrycksregulator och ställde in den på ~2 bar med vakuum på tomgången. Orginal så ska den ligga på ~2.5 bar. Hur som helst så verkar den gå minst lika bra som förut, dock utan svartrök och nu drar den enbart 1.1L milen! Dock så märker man att på fullgas så försvinner bränsletrycket lite föööör mycket då den tappar ork och varvmätaren börjar fladdra iväg. Släpper man gasen litegrann så går den genast bättre och varvmätaren går som den ska igen.

Har även märkt att den "nya" motorn har dåligt komp i cylinder 4. Alla 3 har 12 bar förutom 4e som har ~9 bar. Kan de va en orsak till allt de här?

Misstänker annars att spridarna står öppen för länge.. varför vet jag dock inte.
D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Gillar formspråket starkt! När bilen bl[…]

Oljeläckage

Tack