Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoNisse
Passar en B230E med mekanisk insprutning (CI) från en Volvo 740 -88, till Volvo 240 med B230E (CI) -88 ?

Det ser ut att vara samma motor och samma insprutningssystem.
De skillnader som syns är att motorfästena är annorlunda och fördelaren drivs av kamaxeln och sitter bak på toppen.

Fördelaren går att flytta till motorblocket (från 240 motorn) men finns det kugghjul på hjälpaxeln (mellanaxeln) som ska driva fördelaren ?
Senast redigerad av 3 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
Bör inte vara några problem. Dom sista åren av K-Jetronic ändrades det inte mycket. Kanske lättare att skifta topplocken än att täta efter fördelaren. Då kan du enkelt kolla ventilspelet också. Kanske det som tickar?? Mellanaxeln sitter där, den driver oljepumpen och då måste ju kugghjulet också vara där. Om fördelaren passar direkt i får någon annan svara på.
Pentas marinmototer men dessa motorer har alla förgasare och fördelare i blocket (dom jag har sett), och dom har sjövattenpumpen också på den axeln.
Användarvisningsbild
av lennarte
Så här ser aggregataxeln (Volvos namn på den) ut. Främre drevet är till fördelaren och det bakre till oljepumpen. Vet dock inte om motorerna i 740 har både dreven. Har inte jobbat så djupt i just dessa motorer. Min motor (B234F) har ingen sådan, där drivs oljepumpen av kamremmen
s-l400.jpg
s-l400.jpg (26.45 KiB) Visad 4481 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Lagringarna trycksmörjs från oljepumpen och kugghjulen "stänksmörjs" av oljedimman i motorn
Olja in lagringarna och kugghjulen vid monteringen bara.
av VolvoNisse
Har sökt info om vilket bränsle man ska köra på, 95/E10 eller 98 oktan.
Instruktionsboken säger minst 98 oktan.
Motorn är en B230E, K-Jetronik mekanisk insprutning.

Vilket ska man köra på, 95/E10 eller 98 oktan ?
Senast redigerad av 1 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rent generellt, är motorn byggd för 98 oktan ska du köra på 98 oktan. Det har med motorns konstruktion att göra. Nu är dessa motorer av äldre modell oftast med med manuellt inställbart tändläge. Då kan man sänka tändläget manuellt typ 4-6°, då kan du utan problem köra på 95 oktan. Du förlorar några hästkrafter. Hur många beror på skicket på motorn. Är den i mycket gott skick kan du förstöra den om du kör med för lågt oktan tal och rätt tändläge
Stefans 968

Monterade insynsskyddet idag. IMG_1820.jpeg

Det sitter en viktig jordpunkt bakom motorns dator[…]

Volvo car UX

Min har fortfarande 4.2.13. Bilen försök[…]

Trasigt centrallås

Nu har jag bytt relä, brytaren i förard&[…]