Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mlindblom
Hej
Har just införskaffat en "ny" 245a GL -88 :D

Nackstödet på förarstolen sitter löst. Alltså de två stålpinnarna som den sitter fast i går att trycka ner i ryggstödet men det sitter inte fast alls.

Någon som roat sig med att försöka laga en förarstol? Går det att få loss klädsel och stoppning utan att sprätta sönder halva bilen eller bli tokig på köpet?

Annars blir det till att slänga in annan stol... :(
Användarvisningsbild
av lilleman
hej skruva fram ryggstödet så mycket det går så sitter det stålringar som du öppnar sen drar du upp klädseln försiktigt ratten till svankstödet skruvar du tillvänster tills den släpper när klädselen är uppdragen så ser du nog vad som felar och är svankstödet sönder så passa på och se över det också :) mvh/roger
av Nordda
Jäklas det så är det bara att åka till nån skrot och köpa en ny stol.
av volvo i norr
Hej.
Hade samma fel på min -88:a när jag köpte den.
Jag klädde av ryggstödet och såg att järnramen var av på tre ställen.
Jag lät svetsa denna och sedan monterade jag ihop ryggstödet och nu märker man inte att det varit nåt fel alls.
Om du är osäker på hur delarna ska sitta, så anv. en digitalkamera för att dokumentera detta när du plockar isär.
Användarvisningsbild
av pudelvolvon
Jag har samma på min 245 -88.

Är det någon som köpt en ny stol istället? Hur mycket kostar det och är det busenkelt att hitta en? Jag kan inte svetsa så kanske blir det en ny stol. På min stol nu kan man sitta hemskt bekvämt trots att ryggen är av, det märks inte.
Användarvisningsbild
av NayaBeach
Renoverade min stol. Nytt foder/skumgummi. Blev strålande.
Enda problemet: Hur fan får man fast justerratten för ryggstödet? Sitter en metallflärp som ska hålls ratten på plats. Men hur får man fast ratten under den?

Någon som gjort detta?

Höll på i en timme utan att lyckas.

Men skönt sitter man!

Bild
av Forsland
Om metallflärpen är en låsbricka med hmm... taggar inåt hålet och hålet är en aning mindre än stången som ratten ska sitta på?

Jag stoppade om förarstolen för ett tag sedan. Jag tog en tändstiftshylsa (från hylsnyckelsatsen) och lade stolen på sidan med ratten uppåt. Lade ratt och låsbricka på plats och tändstiftshylsan på låsbrickan och tog en hammare och bankade till till. Satt bra osv... och några veckor senare köpte jag två jättefräscha framstolar på Köpingsskroten för 500kr och undrade varför jag gjorde mig besväret att stoppa om förarstolen :D
Användarvisningsbild
av NayaBeach
Finns inga möjligheter att nå min låsbricka när plastratten väl är där. Der dyker väl upp en lösning.
av Amarace
Du har väl tagit bort locket på ratten? Ska inte vara någea problem att komma åt
Användarvisningsbild
av NayaBeach
Amarace skrev:Du har väl tagit bort locket på ratten? Ska inte vara någea problem att komma åt
Ehm, nej. Trodde inte man kunde gora det utan att skada ratten.
Sa fort jag ar hemma igen ska jag kolla detta!

Manga tack!! :-)-)

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]

Vibration på höger sida

Jag ska syna dem och se om jag upptäcker n&ar[…]

Vänster bakfälg blir varm

Hej, jag har nu fått tillbaks ett problem me[…]

Volvo on call och GSM

Det där med 2025 stod i artikeln länkad […]