Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Någon som kan hjälpa mig.

Det handlar om en volvo 440GL -92

Den startar inte när man vrider på tändingen utan bara puffar. Typ som att den vill starta.

Den startar dock när man puttar ingång den och går som den alltid gjort. Dock utan tomgång. Utan dör när den kommer under 1000varv cirka.

Vad kan detta va för fel? Nåt allvarligt?

Tycker inte det borde va nåt allvarligt då den går rent och bra när man ligger över 2000varv.
Användarvisningsbild
av vetten
Antagligen är det tomgångsmotorn som krånglar, den kan vara allmänt skitig innuti så att den går trögt eller så kan det vara dålig kontakt, vet inte om startsvårigheterna beror på detta utan där lutar det mera åt att det är tempgivaren som reglerar bränsle/luftblandning kall respektive varm motor, det finns flera trådar om dessa fel om du söker här. En annan sak som jag alltid brukar rekomendera är att rengöra alla kontakter som du ser i motorrummet eftersom dom har en benägenhet att oxidera.

vetten
av buz.zuppe
vetten skrev:Antagligen är det tomgångsmotorn som krånglar, den kan vara allmänt skitig innuti så att den går trögt eller så kan det vara dålig kontakt, vet inte om startsvårigheterna beror på detta utan där lutar det mera åt att det är tempgivaren som reglerar bränsle/luftblandning kall respektive varm motor, det finns flera trådar om dessa fel om du söker här. En annan sak som jag alltid brukar rekomendera är att rengöra alla kontakter som du ser i motorrummet eftersom dom har en benägenhet att oxidera.

vetten
tack för tipset.

men felet verkar inte vara så lätt.

grannen kollade över bilen idag. verkar som kamremmen rappat och ställt om allt och troligen lyckas kröka ventilerna med.

eller vad tror ni?

vi nollade motorn men ingen komp alls i motorn.

utan bara puffar lite från avgassystemet och startmotorn vinner som en el motor. hehe

mysko.
av Chevy61
Hej! jag har också ett liknade problem ska testa några av do saker som står få se om det funkar.
Jag åkte till jobbet och bilen gick klockrent och bra sen stod den still tills jag skulle åka hem och då krånglade den när jag skulle starta den . men höga varv går den bra på. men låga varv bara hackar den på.
Användarvisningsbild
av vetten
Du skrev att motorn går bra över 2000varv men att du saknar komp :shock: om du inte har nåt komp så borde inte bilen gå alls och definitivt inte rent :?: är du säker på att kompmätaren funkade för det verkar som sagt väldigt skumt annars

vetten
av buz.zuppe
vetten skrev:Du skrev att motorn går bra över 2000varv men att du saknar komp :shock: om du inte har nåt komp så borde inte bilen gå alls och definitivt inte rent :?: är du säker på att kompmätaren funkade för det verkar som sagt väldigt skumt annars

vetten
det är ju det som är problemet.
den går kalas bra men dör under 1000-2000varv (finns ingen tomgång) den startar om man rullar igång den. men startar inte på startmotorn.låter bara som en el motor.
Användarvisningsbild
av vetten
Låter som en "elmotor" skriver du, drar den runt motorn överhuvudtaget? Kan det vara så att startmotorn snurrar i "tommorna" utan att göra sitt jobb den kan ju ha rensat bort kuggarna på startdrevet så att den inte får nåt grepp för isåfall är det ju inte konstigt att du inte har något komp eftersom motorn isåfall står stilla, om du kör runt startmotorn och samtidigt ber någon kolla på motorn så ser du ju om den drar runt motorn för då ska ju remmen som går till generatorn röra sej

vetten
av buz.zuppe
den drar runt motorn. så det är inget fel där inte.

verkar vara fel inställd. för vi fick den nästan till att starta idag.

men nåt galet är det endå.

någon som vet hur kamaxel respektive vevaxel ska stå:S
av Chevy61
Nu har jag kollat över kontakter och bytt tomgångsmotorn men lika iaf.. hmmm..
MEN när jag knackade på dosan innan luftburken så gick den genast lite bättre.
Kan det vara den som krånglar . Nån som vet?
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild, men jag har m[…]

Det sitter inget filter, bara en sil inuti tanken.[…]

Däck dimensioner

Genomslagsgummi, nja men ena plattan eller va man […]