Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arne
Hej och välkommen.
Du behöver bränslepumpar, returledning, all el till motorstyrningen och en kraftigare växellåda, för din M47 lär inte hålla. Det är en hel del jobb så du ska nog tänka dig för noga innan du beslutar dig om det är värt det. Allt går förståss att göra.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Arne skrev:Hej och välkommen.
Du behöver bränslepumpar, returledning, all el till motorstyrningen och en kraftigare växellåda, för din M47 lär inte hålla. Det är en hel del jobb så du ska nog tänka dig för noga innan du beslutar dig om det är värt det. Allt går förståss att göra.
M47 lådan håller ett bra tag om man bara kör med originaleffekt, så den byter man ut vid behov först senare.

Förövrigt måste du skaffa en blockmonterad fördelare som passar sig till denna motor, på 740 motorn sitter fördelaren monterad i toppen och denna får inte plats i 240. För att få drivning till fördelaren måste du även byta ut mellanaxeln.

Därtill kommer problemet med att få den igenom registreringbesiktningen...
av Addekarlsson
För att ha en minsta lilla chans att över huvud taget få detta prjekt genom regbesiktning, så är du tvungen att montera en motor som är från -89 eller nyare, som har 3-vägs katalysatorsystem. Alla delar ska tas från samma donatorbil, och boschnr mm ska noteras, för att påvisa att grejjerna kommer från samma bil.
Att ta motor mm från en -88b godkänns inte har jag för mig, eftersom dessa är på dispens.

Detta för att bilprovningen ska kunna se att du använt miljöklassade delar till bygget, och då miljöklassade tillsammans.

Sen är det läge att se över så bromsar, fjädrar/dämpare, krängningshämmare och sånt där är godkända för effekterna i "nya" motorn. 740 tic ar annan fjädring än 740 Gl t.ex.

Kort och gott, har du väldigt tråkigt på kvällar/helger, har gott om pengar, så börja bygga. Men tänk till ordentligt innan, och ta reda på verkliga fakta genom bilprovningens teknikupplysning och liknande, så du inte står med en bil du inte har den minsta lilla nytta av sen annat än att köra olagligt med.

Om jag inte hört/läst/sett fel, så vart det lite nya regler 1 april i år när det gäller att byta motor. Vad nya reglerna säger har jag ingen aning om, eller om det ens är sant. Men ryktet sa att det skulle inte bli lättare, eftersom "dom" vill ha bort äldre bilar från vägarna....

Mvh/ Adde (som själv lagt ner alla planer på att bygga om bilar pga nya svårare regler hela tiden)
av Arne
En M47 från -85 i en B230 FT lär inte hålla många dagar, det är alldeles för hårt vrid i en såsan motor.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Arne skrev:En M47 från -85 i en B230 FT lär inte hålla många dagar, det är alldeles för hårt vrid i en såsan motor.
Den håller iaf längre än vad sägnen säger...
Vet flera som kört med M47 med gott resultat och detta med rejält uppskrämda motorer, känner faktiskt fler som klämt sina M46or (t ex på treans växel) än M47.
Så med andra ord, man behöver inte byta ut nåt så länge det fungerar.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]