Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av smackem
#1279322
Hej. jag har nyligen bytit kamrem på min bil och funderar på vad det andra "tandade" hjulet bredvid vevaxel är för något.
Är det en balansaxel eller en oljepump? Kan motorn ta skada om man har råkat snurra på den av misstag för att verktyget slant
Användarvisningsbild
av lennarte
#1279592
Volvos 400 serie hade bara franska motorer och kan ju skilja mot dom svenska motorerna. Men "normalt" på en motor med överliggande kamaxel så är det vevaxeln nederst och kamaxeln överst. Sedan har ju Volvos motorer fördelaren på kamaxeln i topplocket. Är det så på denna motor också så driver det 3-de hjulen oljepumpen, sitter fördelaren i blocket så driver det fördelaren också (och då även oljepumpen). På moderna motorer (från mitten på -80-talet och frammåt) så justeras inte tändläget med fördelaren så en kugg åt något håll gör nog inget

Tjenare jag och en polare bytte till sinterlamell […]

Jag har säkert rullat 15k mil med sugfemma. […]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill s[…]

Volvo XC60-27

Min plan är att byta bort fruns Toyota RaV4 -[…]