Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av niklas
Tjena..

Behöver man något spesialverktyg för att byta hjullager fram på en 240-90 eller e det bara att ploppa ut det gammla å sätta dit det nya??

Mvh Niklas
Användarvisningsbild
av Tomas88
Lyfter denna tråden lite då jag troligtvis också kommer att behöva byta ett hjullager på en 245 -92
Under färd i min pappas 245a rasslade det helt plötsligt till höger fram. Bilen stannades och vi kände på hjulet. Ett litet glapp men det var inte varmt eller så.
Vi bestämde oss för att fortsätta köra sakta men rasslet kom ytterligare en gång och det ryckte till i ratten.
Vi vände nu och körde hemmåt och under färden blev det bara värre och värre med att det högg i ratten och tjöt till då och då.
Vi lyckades precis ta oss hem och nu kunde man också känna lite värme i centrum på navet.
Jag antar att detta är hjullagret som håller på att malas sönder.

Nu är frågan. Tror ni att det kan ha förstörts nåt mer än lagret eftersom vi fortsatte köra ca 10 km med detta
Nåt särskilt vi bör tänka på vid byte? Kan det bli svårare pga att det rasslat så länge.
Har kollat i Haynes och det verkar ju inte så avancerat.

Kan tillägga att när bilen var inne på besiktning så bad min farsa dem att kolla lite extra eftersom han hört ett oljud höger fram. Men nej det var iget sa besiktningsmannen.
av Arne
Det är ju inte bra att köra så långt när det hugger fast. Har du tur så har inget hänt med spindeln, men i värsta fall får du byta fjäderbenet och spindeln. Detta ser du först efter det du demonterat det gamla hjullagret.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Fin fint värre. :wink:

Bild

Bild

Var ju totalt söndersmulat! Fast det var kanske inte så konstigt.
Men spindeln verkar ha klarat sig som tur är.
av Udenius
Ploppa ut det gamla?

Byt alltid både yttre och intre lager samt lagerbanorna. Det är inga märkvärdigheter på volvon, bara att plocka ner bromsoket så är det bara att gasa på. Själv har jag lite dåliga erfarenheter av av just biltemas lager men det kan ha varit en tillfällighet eller andra yttre faktorer ...

Har spindeln blivit sliten kan det vara lite bökigt att få loss det inre lagret, brukar gå fint med avdragare ...
av Udenius
Det såg lite grisit ut ja :)

Märkligt att det inte lät på besiktningen. Får du bara loss resterna av laget på spindeln så lär det inte vara några problem.
Investera i en ny sköld när du ändå är på g så slipper du få in så mycket skit där bakom.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jo den inre lagerbanan satt ganska hårt men den gled av efter lite jobb med avdragaren.
Jepp ny sköld skall också beställas.
En liten parantes. Skruvarna som höll den före detta bromsskölden har ju som synes ganska rostiga skallar. Två av dem gick bra att lossa men den sista skallen var så dålig att jag till slut bestämde mig för att skippa att lossa den och bara slipa av den med vinkelslipen. När jag slipat ner nästan hela skallen så skulle jag ta polygriptången och dra bort lite av den överblvna bromsskölden. Vad nu... skruven börjar helt plötsligt snurra :)
Detta var ju nästan för bra för att vara sant. Men jo då, jag fick bort hela skruven.
Tänk vad lite värme kan göra. Satt ju inte hårdare än att jag kunnat skruvat bort den med fingrarna.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Du är lagret bytt.
Jäklar vad det alltid ska krabba.
Enligt Haynes skulle man försiktigt knacka dit tätningen till det inre lagret i navet. Jo visst...
Det hela slutade med att det i stället knackades på på spindeln, och då var det inga lätta knackningar med hammaren precis.

En annan sak. Det var min far som beställde delar på Volvo som jag bara skulle hämta idag. Han beställde bland annat en bromssköld men Volvohandlaren valde att beställa hem något som kallas för grovskydd också, vilket tydligen skall sitta precis efter bromsskölden och skydda navet lite. Denna lilla plåtbit kostade 470 kr! Lika mycket som bromsskölden.
Jag visste ju inte om att han inte beställt denna så jag bara betalade snällt. Men så fick jag reda på att något sånt var inte beställt.
Nu ska jag se till att lämna tillbaka detta. Visst det som suttit där innan var ju helt bortrostat men 470 spänn för nåt man inte ens beställt. Nä då får det va.
Är jag (eller rättare sagt min far) dumsnål som inte vill ha denna? Eller vad tycker ni?
Användarvisningsbild
av Fluffen
När jag bytte sköldar på min 240 så satte jag dit nya "grovskydd" men det är ju upp till var och en att göra men jag tror inte det spelar någon större roll om man struntar i dem. :roll:

Om man räknar med att få högre avk[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]