Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Söderbönan
#76017
Hejsan..!
Blir snart gråhårig...

Jag har en Volvo 245GL av -87 års modell, motorn är tidiga K modellen har det sagts till mig där styrenheten sitter på insidan av höger framskärm på spolarbehållaren, (chryslersystem insprutnig).
traditionell rund tändspole.

Grejen är att jag för ca. 1 1/2vecka sedan hade en kabelbrand med tändspolens kablar inblandade -inga andra. Det troliga var kortslutning (bakom vevaxelns remmskiva)av den blå 2mm kabeln som går från tändspolen till styrenheten som startade det hela & tog med sig 2 av de andra 3 kablarna som går från tändspolen. dessa 2 gick ner till en kopplingsdosa intill tändspolen. Samtliga av de skadade kablarna drogs om & jag fick gnista (kollade med tändpistolen), då kom inget bränsle då detta som jag förstått det skall vara styrt av tändsystemet.
(Bytte bräslepump innan det kom fram till mig ang. tändstyrt. den gick ändå inte.)
(det verkade sedan som bränslereläet var trasigt eftersom det luktade elektronik om det,de två spolarna var dessutom olikfärgade (mörkare & ljusare) & bränslepumpen slog till då jag tvångsslöt reläet genom att flytta "bryggan")

Bytte sedan till ett nytt relä fick ändå inget bränsle...
kollade åter med tändpistolen efter gnista... ingen gnista.
bytte då tändspole men fick ändå ingen gnista.... dock blinka pistolen till då jag vred på tändningen vilket den inte gjorde på den gamla tändspolen...

Vet någon var jag skall fortsätta med så jag får gnista & bränsle till motorn.
av Söderbönan
#76191
Ingen som vet?...
men då säljer jag karossen då...!

0684-30 100
Användarvisningsbild
av Sparkz
#76252
Lugn nu! Måste ju hinna hem till datorn...

K är en förgasarmotor, så har du sprut bör den heta E eller F.
Grönt eller vitt pumprelä?
2 eller 3 kablar till fördelaren?

Om det har brunnit i en kabel som går in till styrenheten skulle jag inte bli så där överdrivet förvånad om det har blivit lite varmt i styrenheten med... Nån ide om vad som orsakade branden? Jag har inget shema här, men blå kabel borde vara matning från tändlåset till tändspole och styrenhet.

Men får du gnista när du sätter på tändningen verkar styrenheten inte helt död iaf.

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]