Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Går det att dra åt remskivan när motorn står på stativet och inte i inte sitter i bilen? Ska ju dras med 120 Nm så man måste ta i ganska ordentligt. Känns som att det även är svårt att få den att vara still när man ska dra åt. Bättre att vänta tills motorn sitter i bilen och då lägga i 5an och be någon bromsa (har för mig att jag läste att detta gick)?
Om svänghjulet sitter på så går det att hålla emot på det – det är såpass stort att det inte behövs någon jättestor kraft. Om det är en motor som har svänghjulsgivare, så finns det hål i svänghjulet som man kan använda för att hålla emot på med något litet eget verktyg som i sin tur tar emot på motorblocket.

Specialverktyget kostar annars bara några hundra. Det är smidigt att ha.
Magnusson97 skrev: Bättre att vänta tills motorn sitter i bilen och då lägga i 5an och be någon bromsa (har för mig att jag läste att detta gick)?
Inte 5-an, då riskerar du att "dra sönder" lådan 4-ans växel gäller. Då är det en "rak" linje rakt igenom lådan.
Som tillägg till Arne, skruva i en lång skruv som håller sprängkåpan så kan järnet ligga emot den som mothåll så flexar det inte som om man skulle hålla för hand.

När det gäller behörigheten (kö[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]