- mån 12 sep 2016, 08:17
#1108857
Nu är detta redan fixat, men det finns några andra fel som jag varit med om.
Gammal och dålig motorolja kan ju "kokksa" i kanalerna och "täta igen" kontakten så det ligger lite tryck kvar i kontakten, Det finns/fanns att köpa "tillsatsoljor" som man kan hälla i motorn för att "förbättra" den gamla oljan (detta var nog vanligare förr). Dom tillsatserna innehåller mest "förtjockningsmedel" och har man hällt i det några gånger blir det som tjära i motorn och då har det hänt att oljelampan är släck hela tiden, men den tändes igen när man bytt till ny "vanlig motorolja". Vanligast är dock att själva kontakten går sönder eller att (som i ditt fall) kabelskon som krånglar. Dessa tillsatser finns kanske inte ens kvar idag då det inte behövs till Syntetoljor, dom "tjocknar" av sig själv när man kör för länge mellan bytena med känt resultat (motor ras i värsta fall)
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V