Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla kunniga volvo entusiaster. Behöver lite råd om felsökning.

Problemet:
- Bilen gick inte genom besiktning; för höga avgasvärden.
- Tomgången är svajig, pendlar mellan 500 och 1500.
- Tvekar vid gaspådrag, tar någon sekund innan den går upp i varv.
- Smäller ibland vid gaspådrag, oftast när varvet är på väg ner igen, efter att man släpper gasen.
- Efter gaspådrag går inte varvet ner direkt utan "hänger kvar" vid 1200 i några sekunder.

Felkoder (tagna från http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_240.pdf):
- 121: Felaktig signal från LuftMasseMätare (LMM)
- 221: Systemet kompenserar för extremt fet eller mager blandning vid färd

Har åtgärdat/kollat:
- Bytt slangen mellan LMM och spjällhus som var sönder på ett ställe.
- Bytt packningar vid gasspjällhus och insug, samt gjort rent luftfilter.
- Bytt fördelararm (rotor) och fördelarlock samt tändstift.
- Bytt bränslefilter.
- Kopplat ur LMM, tomgången är då ngt lite stabilare men tvekar ännu mer vid gaspådrag.
- Testade också att starta bilen utan lambdasonden inkopplad, gick då mkt dåligt.
- Huvudpump och tankpump är testade och fungerar.

Vad tror ni?

Funderade på om det är LMM eller Lambdasonden som spökar. Kan en felaktig lambdasond eller LMM göra att motorn tvekar vid gaspådrag samt smäller?

Har läst lite här på forumet om strulande tempsensorer och impulsgivare till vevaxeln, är det något jag borde kolla upp?

Tack på förhand :D
Senast redigerad av 1 amatören123, redigerad totalt 0 gånger.
Felyttringar i det stora lämnar jag vidare till dom som kan det bättre, men vevaxelgivaren har en sådan funktion att om den är trasig, avbrott i spolen, kablar och kontakter etc. etc. så startar inte motorn överhuvud taget. Man får varken tändgnista eller bränsleinsprutning. Det enda som fungerar i det läget är startmotorn. Och det är alltså vevaxelgivaren som talar om för styrdatorn att motorn snurrar och ger ett aktuellt läge på vevaxelvarvet. Kommer inte den informationen till styrdatorn så vet inte styrdatorn att motorn snurrar (med startmotorns hjälp).
Nu kan man naturligtvis tänka sig någon glappkontakt eller liknande, men som jag ser det så skulle du ha haft startsvårigheter och andra störningar. Om man har varvräknare sägs det att man skall kunna se att varvräknarnålen "gungar till" lite när man sätter i tändningsnyckeln och just skall vrida till start. I så fall är vevaxelgivaren hel. Du har även en kabelskarv på kabeln från vevaxelgivaren. Den sitter över ventilkåpan långt bak över motorn. Det är en gummiklädd kontakt, nästan stor som en halv tändsticksask. Om du kränger av gummiskyddet så skall det vara en kontakt med en låsning på, en ståltrådsbygel. Det är för att den inte skall lossna. Inne i kontakthuset är det vaselin som fuktskydd. Det kan se lite lebbigt ut, men är där för att hålla vatten borta. Du kan mäta med en ohmmeter på stiften till den kabeländan som går ner till vevaxelgivaren. Jag minns inte det rätta värdet just nu men det skall röra sig om 200 Ohm eller något liknande. Har du noll Ohm så är det kortslutning i spolen. Har du oändligt Ohm så har du avbrott i spolen.
Tack för responsen!

Har inga problem med att starta bilen. Den är väldigt lättstartad även när det varit kallare ute. Den startar och går bra några sekunder men sen börjar den svaja på tomgången.

Detta är likadant med både varm och kall motor men något lite stabilare med varm motor, då den kan ha helt jämn tomgång under någon minut men sen börja svaja igen. Vid kall motor svajar den mest hela tiden. Det har även hänt att motorn har dött efter gaspådrag men det händer inte hela tiden.

Ska mäta upp vevaxelgivaren som du föreslår, ska leta upp vad det ska vara för värden på den först. :)
En ordentlig genomgång av spjällhuset (sök på forumet hur du gör) .Rengöring, bortslipning av slitkanter, plocka ut gasspjället och rengör noggrann och putsa kanterna, centrering av gasspjäll . Isärtagning och rengöring av vevhusventilation och oljefälla och slangar till detta. Sist noggrann injustering av gasspjäll och gasspjälls kontakten. Är detta Ok kan man fortsätta med att leta vakuumläck (packning till insugningsröret) och slangar där. Felet brukar vara i denna "regionen"
Tack Lennart! Detta med vevhusventialtionen var ngt nytt. Har inte gjort det förut men läste lite om det nu och hittade denna video som nog kan hjälpa lite https://youtu.be/HunKP4ehyo8

Om det är som med övriga delar på bilen, så är nog inte vevhusventilationen rörd sen tjugosju år tillbaka. Frågan är om jag ska satsa på att ta bort hela oljefällan också eller bara slangarna och flamfällan?

Såg också att någon menade att man kunde testa om vevhusventilationen är ok genom att sätta en plasthandske eller ballong över oljepåfyllningen och starta motorn för att se om trycket är negativt eller positivt. Någon erfarenhet av detta?
Användarvisningsbild
av Frrla
tycker den beter sig lite som min gjorde. så var gasspjällkontakten inte justerad rätt.
efter justering av den gick bilen mycket bättre på lägre varv och den blev klart körbar.
lamda fick också bytas för den va tydligen också dålig. men den gick genom bes endå.
efter jag bytte den så tyckte jag ändå att bilen svajade lite ibland och efter jag rengjorde lmm så vart den helt bra.

men då var också vevhusventen genomkollad innan jag började köra med den. locket skall sugas fast lite lätt..
Har du kontrollerat alla luft och vakumslangar efter läckor? någon form av membran vid oljepåfyllningen låter som en bra ide för att konstatera över eller undertryck. En god ide kan även vara att kontrollera att kamremmen sitter korrekt.

Mvh GK
Tack gnestakalle och Frrla!

Vakum läckage är kollat i och med att jag hade ner insuget för byte av packning. Har även kollat med startgas vid känsliga områden men inte get något utslag.

Gasspjället gjorde jag rent i vintras men kan ta en koll där igen. Hur gör du rent luftmassemätaren, den är väl väldigt känslig? Har du ngt speciellt medel för det?

Lägger till kontroll av kamrem, LMM och gasspjällskontakt på min att göra lista till helgen, då jag har mer tid.

Upptäckte även ett litet hål på avgasröret strax framför katalysatorn, antar att det kan ställa till lambdavärden också?

Tack för tips! :D
amatören123 skrev:Upptäckte även ett litet hål på avgasröret strax framför katalysatorn
Det kan ha en hel del men avgasvärdena att göra, ja. Dock kanske inte så mycket med "vandringen" på tomgången att göra
Användarvisningsbild
av Frrla
fixa iaf hålet om den skulle fortsätta krångla efter du kollat de andra först.

Finns en sak att göra om de ska vara "ordentligt" å de kostar en slant men det är bra till de mesta, så bra å ha.
har även rengjort lamdasonder med det utan negativa konsekvenser och lyckat resultat.
http://www.veidec.com/products/se/clean ... tning.html
man kan ta sprit på en öronpetare och va jävligt försiktig, men de rekommenderas inte.

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]