Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen grabbar.

Jo för ett tag sedan så bytte jag oljan i min växellåda, en gammal M45 på 16000mil. Hällde i OKQ8's ATF F/G men blev inte nöjd med detta då jag upplever att växlarna blev trögare att få i än tidigare.

Tänkte eventuellt hälla i motorolja nu som ska vara den reviserade rekommendationen av Volvo, blir -40 här vissa dagar på vintern så jag undrar om ni tror att en 0W-30 eller 0W-40 helsyntet skulle lämpa sig för syftet? Eller bör jag hålla mig till 10W-30/40 som rekommenderas officiellt på medellandet?
Tänker mig att oljor blivit en hel del bättre nu sen '83 då meddelandet skall ha skrivits.

Undrar också lite om hur noga man skall vara med att inte blanda oljorna, Volvo påstår ju att man inte skall blanda ATF och motoroljan men undrar hur noga man bör vara där, måste man spola ur lådan med nåt speciellt eller räcker det med att tappa ur ATFen så gott det går och sedan fylla på motorolja som vanligt?

Eller bör man prova en "riktig" GL-4 växellådsolja? Läst att jänkarna gillar att köra Redline MTL GL-4 i sina M47or.

Hade vart kul också om ni kunde delat med er om vilken olja ni själva kör i era M45, M46 or M47 och om de funkar bra eller dåligt osv.

Tack för svar!

Volvos uttalande i fråga.
http://kurre86.com/bilar/VolvoRacing.se ... 29%20M.jpg
Senast redigerad av 1 Snusebuse, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Jag skall inte säga något om vilken olja du skall ha, för det vet jag inte. Men det finns så kallade sköljoljor om man vill vara noga med det: http://www.lesmorjmedel.se/16p/6401-6407%2020090305.pdf

Jag försökte hitta en länk till produktsidan, men det blev säkerhetsdatabladet i stället. Men det handlar ju om samma sak.
Kom ihåg! Sköljoljan håller helt säkert inte för drift.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har för mig att detta var uppe till diskussion för ett tag sedan och tror det det slutade med att M45 och M46 ska ha ATF olja och M47 (som är lite "känsligare") ska ha motorolja. Om du söker på det hittar du säkert något Jag kör Biltemas Mineral ATF typ F/G. Har provat Mobil Dexron II syntetisk, men overdriven funkar bättre med mineral. Jag använder bara kopplingen när jag kopplar in OD-n, aldrig när jag kopplar ur vid motorbroms. På syntetoljan "ryckte" den, på mineral märker man knappt nerväxlingen. Lådan har gått c:a 26000 mil. bilen i 43000 mil
Tror inte det är någon större fara om det skulle vara lite gammal olja kvar. sköljoljan är nog mer för förorenade automatlådor
av Amarace
Det funkar nog bra med 0w30 i M45, men du får aldrig ha en transmissionsolja annat än GL1 i växellådan, GL4 kan vara aggressiv mot gulmetaller. ATF ska vara F/G om du ska köra på det. Overdrive ska ha ATF f/g också. M47 brukar jag ha 10w30 i.
Användarvisningsbild
av Snusebuse
lennarte skrev:Har för mig att detta var uppe till diskussion för ett tag sedan och tror det det slutade med att M45 och M46 ska ha ATF olja och M47 (som är lite "känsligare") ska ha motorolja. Om du söker på det hittar du säkert något Jag kör Biltemas Mineral ATF typ F/G. Har provat Mobil Dexron II syntetisk, men overdriven funkar bättre med mineral. Jag använder bara kopplingen när jag kopplar in OD-n, aldrig när jag kopplar ur vid motorbroms. På syntetoljan "ryckte" den, på mineral märker man knappt nerväxlingen. Lådan har gått c:a 26000 mil. bilen i 43000 mil
Tror inte det är någon större fara om det skulle vara lite gammal olja kvar. sköljoljan är nog mer för förorenade automatlådor
Jo var med och deltog i den diskussionen, var som resultat av det som jag slog i ATF i och med att det blir redigt kallt här på vintern, men upplever att lådan blev lite trögväxlad efter jag slog i ATF F/G gentemot den olja som var i innan. Om det nu var Volvos "lifetime" olja, ATF eller motorolja vet jag inte då den hade blivit grågrumlig med åren. Tänkte därför prova nån motorolja med bra vinterklassning istället.

Hmm kanske får reda på polarens M46a då och prova slå i nån fräsch ATF i den, hans OD strular lite och gör lite som den vill, brukar bara gå i när man rullar över 90km/h och då bara ibland.
Amarace skrev:Det funkar nog bra med 0w30 i M45, men du får aldrig ha en transmissionsolja annat än GL1 i växellådan, GL4 kan vara aggressiv mot gulmetaller. ATF ska vara F/G om du ska köra på det. Overdrive ska ha ATF f/g också. M47 brukar jag ha 10w30 i.
Är det säkert att dessa lådor har prylar i sig som skall ta stryk av GL-4 olja? Och ska inte dessa oljor blivit bättre på senare år, alltså mindre skadliga, än om de fortfarande är lite korrosiva mot gulmetaller? Tänkte mest för att jag läst diverse forumtrådar där många kört tusentals mil med GL-4 olja i sina M45/46/47or och sagt att det funkat bra. Nu är jag verkligen ingen expert så inget direkt utmanande mot din åsikt men undrar vad du har för synpunkt på det.

Oavsett så lutar det starkt mot motorolja iom att det är volvos rekommendation.
Frrla skrev:m47 skulle man väll inte ha motorolja i om det är - grader ute? (PO)
Enligt Volvos meddelande från '83 så rekommenderar dom ATF om man skall köra under -10, men det var ju som sagt 1983 och ganska säker på att 0W oljor inte fanns ännu, vet inte ens om 5W oljor fanns då ännu. Så inte så säker på att rekommendationen nödvändigtvis stämmer till 100% fortfarande.

Summa summarum så blir det nog Castrol Edge 0W-40, känns lite tryggare på nåt sätt med en litet tjockare 0W40 olja än en 0W30, eller har jag fel i att tro det?

Sen undrar jag också, hur länge tror ni oljan håller sig i gott smörjande skick i lådan, lär ju givetvis vara en hel del längre än i en motor då det inte är någon förbränning osv. Byter motorolja efter 1000mil så kanske passar sig med byte efter runt 5000mil i lådan om man ska vara pedant?
Användarvisningsbild
av lennarte
Snusebuse skrev:Sen undrar jag också, hur länge tror ni oljan håller sig i gott smörjande skick i lådan, lär ju givetvis vara en hel del längre än i en motor då det inte är någon förbränning osv. Byter motorolja efter 1000mil så kanske passar sig med byte efter runt 5000mil i lådan om man ska vara pedant?
Så länge som Volvo rekommenderade oljebyte i växellåda och bakaxel har jag för mig att det var 10000 mil. Men då var det 500 mil på oljebyte i motorn och 250 mil mellan rundsmörjningarna. Ska man översätta detta till "moderna intervaller" med syntetolja så är det ju 3000 mil på motoroljan, då skulle det bli 60000 mil på växellåda och bakaxel. Det är i.f.s inte omöjligt, det finns bilar på forumet som rullat det. Skulle vara spännande om någon har kört så pass med samma olja i bakaxeln. ATF oljan tror jag inte håller så länge. Jag bytte på min när jag fick den, då hade den gått 38000 mil och föregående ägare hade inte bytt (det var min svåger, då hade det varit jag som bytt då också). ägaren före honom var en firma (tjänstebil), den hade gått 22000 (6 år gammal) då och kan inte tänka mig att det skulle varit bytt då
Användarvisningsbild
av Snusebuse
lennarte skrev:
Snusebuse skrev:Sen undrar jag också, hur länge tror ni oljan håller sig i gott smörjande skick i lådan, lär ju givetvis vara en hel del längre än i en motor då det inte är någon förbränning osv. Byter motorolja efter 1000mil så kanske passar sig med byte efter runt 5000mil i lådan om man ska vara pedant?
Så länge som Volvo rekommenderade oljebyte i växellåda och bakaxel har jag för mig att det var 10000 mil. Men då var det 500 mil på oljebyte i motorn och 250 mil mellan rundsmörjningarna. Ska man översätta detta till "moderna intervaller" med syntetolja så är det ju 3000 mil på motoroljan, då skulle det bli 60000 mil på växellåda och bakaxel. Det är i.f.s inte omöjligt, det finns bilar på forumet som rullat det. Skulle vara spännande om någon har kört så pass med samma olja i bakaxeln. ATF oljan tror jag inte håller så länge. Jag bytte på min när jag fick den, då hade den gått 38000 mil och föregående ägare hade inte bytt (det var min svåger, då hade det varit jag som bytt då också). ägaren före honom var en firma (tjänstebil), den hade gått 22000 (6 år gammal) då och kan inte tänka mig att det skulle varit bytt då
60000 Det var en bit det... Aja behöver nog inte tänka allt för mycket på intervallerna då. Bytte oljan i bakaxeln när bilen hade gått 15500mil och tyckte den såg nog brukad ut då, hur den hade sett ut på en 50000milare hade vart intressant och se.
Användarvisningsbild
av Snusebuse
Hittade efter lite detektivarbete en riktig Volvo växellådsolja som rekommenderas till dessa lådor.
Det är en 75W GL-4 olja, artikelnummer 1161645
Den verkar ha gått under radarn lite grann då inte ens gubbarna på Volvo verkar veta av den och refererar till motorolja, som säkert funkar jättebra, men känns ju bra å ha en modern syftestillverkad växellådsolja där det står på flaskan att den ska va i ens låda. :D

Skyller på att man e onödigt rädd om förstabilen och för mycket dödtid om kvällarna här i tropiken på semestern. :roll:
Blir å köpa sig en flaska och slå i när man kommer hem och sedan lägga denna djungel om växellådsoljor bakom sig.

Lånad bild
Bild
"Limp home mode" ?

Vanligast är bränslefiltret. Bränsl[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]