Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smitt
#71103
Fick en 2:a på lyset och tydligen ska det ta 2 månader att få fram kvalitativa delar. Så nu blir det ombesiktning.

Det jag är rädd för är dels någon framledsaxel. Som han slog rätt igen och sen gav tips på om hur man skulle svetsa. Som om jag ägde en verkstad. Vad kan en sån kosta och kan en amatör som jag byta en sådan del. Även där verkstaden kostar.

Sen var bromsarna tydligen på gränsen. Då jag inte är sugen på att byta både skivor och belägg så undrar jag om man ska köra så mycket som möjligt med dem eller låte dem vara rostiga för att de ska ta ska så bra som möjligt. En knagglig yta bör ju ge mer friktion.

De fel(bra att veta) jag hade var:
Skivor och belägg, alla 4 rost.
Främre dämpare, har gått sönder.
Rost framaxelled

Sen håller rosten på att äta upp skärmkanterna och bakom listerna å närmar sig de bakre dörrarna. Är det bara att skrota skitbilen? Eller i och med att de besiktigade bilen för 2 månader sen så kollar de bara på de delar som inte fungerade.
av krang
#71130
Jag tycker inte du ska ge upp bilen riktigt än. Vad jag har förstått så har dina lyckt hus kassa. Reflektorer och glas är dyrt och om volvo ska ha två månader till att ta hem originaldelar finns ingen anledning att handla hos dem. Dessutom finns det reflektor och glas på micro, mekonomen, ad-center medmera. Som oftast ändå har samma underleverantör som volvo och förmodligen samma kvalitet. Hursom helst räkte ju inte volvo original längre än 10år och de borde eftermarknads varianterna oxå gör. I alla fall så länge du kommer ha bilen. Kolla upp om det är glas eller reflektor som behöver bytas. Mina glas gick igenom bes. i oktober och dom är jävligt repiga så jag skulle gissa på att du behöver byta reflektorer. Kostar starxt över 1000 styck men köp friska begagnade för mindre pengar. Någon verkstad måste ju justera in dom rätt när dom är monterade.

Ta kontakt med en liten verkstad av typen autoverkstaden eller så. Jag gjorde alla mina besiktningsåtaganden på en sån och det blev jätte bra och billigt.

Faktum är att volvo verkstaden här i kalmar verkar veta lika lite om 440/460 som vilken verkstad som helst så vilken verkstad som helst gör ett lika bra jobb.

Ta reda på vad det kostar att fixa allt, överväg att sälja bilen om du inte vill fixa allt. Nöj dig då med att fixa 2:an.

Byt belägg om skivorna duger ett år till.

Dämpare måste ju inte bli jätte dyrt heller.

Fungerar bilen bra i övrigt tycker jag inte du ska ge upp den.

Om du ändå överväger att skrota den undrar jag hur mycket motorn har gått, är den i bra skick? :D
Användarvisningsbild
av Mr B
#71275
Hej!

Kolla så att det verkligen är en dålig reflektor innan du köper nåt! Jag fick ombesiktning på min för några år sen, där de sa att jag hade dålig reflektor som måste bytas. I själva verket så hade bara kontakten till glödlampan smält ihop lite (pga ärg eller nåt, det vet jag inte). Jag fixade till stiften på kontakten iaf och tryckte dit igen, sen var det klart! Besiktigade för nån månad sen, och nån gång till efter "problemet" och det funkar hur bra som helst fortfarande...

(Om det nu var en framlampa du fick en 2:a på förstås...)

Kan kanske ha tur och hitta delar på nån skrot kanske...
av Smitt
#71301
Ja då har man besiktigat.

Skyltlycka ur funktion.
Körriktningsvisare, fel färg.
Styrled, höger yttre glapp.
Bränslefilter, läckage.
Framaxelbalk, rostskadad. Han försökte slå sönder den.
Fjäder, fram båda brustna.

21000 Mil.

Skrot?
av krang
#71351
Smitt skrev:Ja då har man besiktigat.

Skyltlycka ur funktion.
Körriktningsvisare, fel färg.
Styrled, höger yttre glapp.
Bränslefilter, läckage.
Framaxelbalk, rostskadad. Han försökte slå sönder den.
Fjäder, fram båda brustna.

21000 Mil.

Skrot?
Kyltlyckta borde gå att fixa till.

Körriktningsvisare felfärg, vet du vad det beror på. Är det fram eller bak? Om du har vita blinkersglas är det ju helt enkelt så att färgen på de oranga glödlamporna släppt eller har du tappat ett glas?. Köp nya.

Stryled kostar ju en slant. Att byta framaxelbalk och fjädrar likaså.

Bränsle filter borde man kunna byta själv.

Om du bör skrota eller ej beror ju engentligen på det övriga skicket.
Användarvisningsbild
av boostofta
#71356
Finns väl någon som e villig att ge dig lite mer än skroten betalar o som kan fixa det själv. var bor du :)
Användarvisningsbild
av Gizz
#71419
Smitt skrev:Ja då har man besiktigat.

Skyltlycka ur funktion.
Körriktningsvisare, fel färg.
Styrled, höger yttre glapp.
Bränslefilter, läckage.
Framaxelbalk, rostskadad. Han försökte slå sönder den.
Fjäder, fram båda brustna.

21000 Mil.

Skrot?
Jag hade nerslag på min 440 -94:s framaxelbalk. Bilen hade då gått lite drygt 19000 mil. Lämnade in den till en kille jag känner och han svetsade en plåt runt området som var sönderslaget av besiktningsmannen. Den gick igenom utan problem sen.
av StigH
#71927
boostofta skrev:Finns väl någon som e villig att ge dig lite mer än skroten betalar o som kan fixa det själv. var bor du :)
Detta är ju ett fall där mor Anna 86, tvingas skrota och vi som är villiga att jobba lite (egna rep är ännu inte skattebelagt) kan få bilen att rulla många år till.. :lol:
Tack för det, alla svindyra verkstäder :shock:
Fick något liknade på min 460 -93, 11 000mil
- Längsgående bromsrör (båda) rostiga
- Brusten framfjäder
- Gummilagringar bärarm fram, dåliga
- Bromsrör fram, rostiga
- Stötdämpare bak, slut
- Skivor bak, slitna
- Handbroms bak dålig
Ställde av och är snart klar med jobbet.
Inga enorma summor i delar - men om det gjorts på verkstad :shock: :shock:
Innan den går i trafik ska en rejäl underredsbehandling göras!
(Saaben är aktivt extrarostskyddad, Volvon inte - stor skillnad efter några år)
Ersättare under tiden blev min Saab ( :!: ) den fick nya pads bak, besökte sen SBP med ett strunt fel. Bara 10 år äldre bil med tre ggr så många mil. Ingen rost.
av Smitt
#72062
Går ju inte att ställa av bilen om man kör den till jobbet.
av Smitt
#74507
Vad ska man ta för den om man säljer?

Halvsats avgassystem är splitternytt.
Den är servad, så motorn är fin.
Ena lyset är splitter. =)

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]