Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla glada Volvoskruvare! Nu har jag kommit fram till att mitt eget förstånd är alldeles för litet för att reda ut min kära 240:s bekymmer...

Jag skall försöka ta er igenom mina problem, och längst ner kan ni läsa lite mer informativt om bilen och diagnos:

För något år sedan började bilen stänga av sig själv i nerförsbackar.
Efter lite felsökande insåg jag att strömförsörjningen till bränslepump under "sätet" saknades.
Jag hade ingen ström före säkringen till pumpen heller, så jag drog en ny kabel direkt från bränslereläet till säkringen.

Efter detta gick bilen ett par år och den åter började stanna av sig själv, men lite "när den själv kännde för det".
Man kunde då starta bilen direkt med nyckeln, men jag noterade att den verkar fått mycket bränsle då den rök mycket direkt efter uppstart.
Jag bytte LMM för 4 månader sedan och bilen har inte stannat av sig själv sedan dess.

Däremot bytte jag olja i förrgår och det var mycket bränsle i motoroljan.
Nu hoppas jag att detta beror på tidigare felaktig LMM samt att denna bil sällan förs längre sträckor än 3 km på byn. M.o.a mycket kortkörning.

Men jag har fortfarande bekymmer med ett par saker:

1. Jag har ingen ström (13V?) till förvärmningen på min lambda, varken vid tändning i läge 2 eller vid motorstart.
Kan det vara så illa att det är ECU som är trasig? (Med tanke på tidigare problem med ström till bränslepump?)
2. Belysningen till de ställbara reglagen ovanför handskfacket (eller nedanför stereon om man vill) tenderar att fungera när dom helst känner för det.
Jag gissar på glappkontakt, men kan det vara så illa att det är någon jordkabel som glappar och därmed också ställer till det för något annat, så som strömmen till förvärmning alt. bränslepump? (Ok, nu får ni ju verkligen en hint om hur EXTREMT dålig jag är på detta med elektronik...)

Så har någon förslag på var jag skall börja sååååååå SHOOT!

Lite info:

Reg: HCY059
Volvo 240 -87 / B230f
~29.000 mil / 3 ägare före mig

Diagnos i uttag 2 visar 2-1-2
Ingen ström till förvärmning vid tändning i läge 2 ELLER vid motorstart.
Lambda ger signal ~0,5V vid varm motor.
bränsle i olja tyder på mycket kortkörningar, och du bör även se över vevhuventilationen kan jag tycka. speciellt nu när det är kallt kan det bli problem. Men det säger såklart inte att du har problemen där. det är mest i förebyggande syfte.
Har du kollat så det inte är glappkontakt i bläcket bakom tändningslåset? brukar vara ett fenomen har jag hört.

angående lamda så ska den pendla mellan ~0.1 och ~0.9 hela tiden annars är dom kass.

din belysning känns som glapp någonstans eller jordfel. glödlampor som är nära sin död kan lysa lite när dom vill också. men knappast 2 st lampor samtidigt eftersom det är en lampa för dom 2 undre, och en för de 2 övre reglagen samt siffrorna till fläkten.

förvärmingen har jag hört kan strula men minns inte vad som brukar vara fel. är ju inte bra om den felar...
Lambdasonden får ström genom säkring 4, d,v,s samma som bränslepumparna. Mitt schema är till en -90 års 240, kan väl inte skilja för mycket eftersom det är B230F. Det står tyvärr inte var dom jordas, som på 740 schemat

Mvh
Lennart
En liten uppdatering efter gårdagen!

Jag plockade bort väggsidan vid säkringarna (vid förarens vänstra ben) och där fanns en liten lös sladd.
Jag kopplade ström på denna och "vips" hade jag 12V till förvärmningen med tändning i läge 2.
Denna kabel kopplades sedan över säkring 4 den också, vet ej om det är rätt dock. LÖST!

Glapp i belysningen visade sig bero på lampor som var lösa i själva sockeln. Jag böjde till ledarna i en liten "krok" så det blev bättre kontakt och det verkar fungera. LÖST!

Jag nollade felkoderna på diagnosen och har nu 1-1-1 på både pin 2 & 6.

Ett extra oljebyte + filter gjordes nu också. Återstår ett litet, litet hål i golvet att svetsa innan besiktningen besöks.

Tack till er som tog er tid att leda mig på de rätta vägarna...

/Mr C

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]

Tjena! Testar att skriva här för nu b&ou[…]