Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av P165B
Har försökt att hitta fakta om stötdämparbyte fram på en 240, men det är klent med detta. De beskrivningar som finns är oftast beskrivna som om man skulle haft loss det tidigare och ha kunskap om cambermarkeringar, bultar, bromsrör mm.

Har aldrig gjort detta förut så det är en vit fläck på min Volvokarta. Genom tiderna har jag hört arbetskamrater mm som kaxigt berättat om att de ska byta dämpare över helgen.
På måndag kommer de skamset att berätta att de jobbat hela helgen och bara hunnit ena sidan ?:-/ !!

En av mina 240 betedde sig som det var punka på vä framhjul. Svår att få styrning till höger och känslan av att bilen ska gå rätt fram fick mig att börja undersöka felet. Kunde skaka framhjulet flera centimeter i sidled när jag tog tag i övre delen av däcket! Trodde först att det var hjullager eller någon bussning. Men det visade sig att det var stötdämparen som sviktade. Troligtvis så glappar kolven mycket i röret i sidled. Det konsiga var att detta fenomen bara visade sig när bilen stod på backen. När jag hissade upp bilen så glappade inte hjulet!

Det lilla jag läst här på nätet berättar otydligt hur man går till väga för att byta dämparen.
Jag skulle uppskatta en mer detaljerad beskrivning och vilka problem som kan uppstå. Gärna bilder eller film
Vilka verktyg och arbetsmetoder ska användas?

Bromsslagarnas hållare sitter ju fastsvetsad på fjäderbenet, så bromsrör och slang måste väl tas isär med luftning som konsekvens?
Har hört att det är svårt att dra fast övre muttern när kolven med gängorna sjunker nedåt :-O) ?!

Jag har 2 fjäderspännare.
24 mm öppen special hylsa (som jag lånat av en kompis som själv bytt på sin 240 under 90-talet.)
garagedomkraft.
pallbock.
mutterdragare.
ny stötdämpare
Nya bromsslangar
av volvo244gle
Kommer inte ihåg i detalj hur jag gjorde när jag bytte på min (245 GLT -85), men vet att vi märkte upp skruvarna på fjäderbenets övre infästning (den halvmåneformade plåten) för att slippa göra en framvagnsinställning sen.
Sen tror jag att vi bara lossade styrleden ur fjäderbenet samt spände ihop fjädern. Därefter var det bara att vinkla ut hela fjäderbenet, lossa muttern på dämparens kolv samt den som håller fast den i fjäderbenet.
Minns inte om vi lossade fästet för bromsrören också i hjulhuset, men lär väl spänna rätt bra i slangarna om man inte gör det.

Men fullt möjligt alltså utan vare sig ingrepp i bromssystemet eller ny framvagnsinställning.
av P165B
Kul att några här på forumet har kunskap om stötdämparen!

Det låter ganska enkelt att byta dämparen om det bara är styrled, tre muttrar och spänna fjädern! Ska då gå att vika ut hela fjäderbenet på spindelleden?

Men hur sitter stötdämparen fast i fjäderbenet?
Inga problem att lossa eller skruva fast den försänkta muttern till kolven i lagringen?
Användarvisningsbild
av lennarte
På äldre bilar med MacPherson framvagn (började på engelska bilar på -50-talet) är det inga stötdämpare i. Det är en stötdämpare hela fjäderbenet. När man plockar bort muttern under gummikudden av kan man "hälla ut" hela innerdelen (ink oljan) på marken, då är det bra att plockat bort hela fjäderbenet. Är det någon gång bytt så fanns det inga reservdelar, utan man satte dit en "stötdämparinsats" (det vi idag kallar stötdämpare). Om det sitter en sådan stötdämpare, har jag varit med om att muttern lossnat. Då kan man skruva fast den igen (problemet passar nämligen bra in på din beskrivning av ditt problem). Se i så fall till att dra fast den ordentligt. Vet ej när den "gamla modellen" försvann, bytte för några år sedan (ganska många år) på en 245 -77 och där var den gamla modellen med "lösa delar" i

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
robinb3rgsten skrev:85 har en insatsdämpare i röret
Då är det som ovan beskrivet. Haka på fjäderspännarna medan bilen står på marken. Hissa upp och märk ut var i dom 2 avlånga hålen skruvarna sitter. Det är inte så noga för Camber och Castervinklarna, dom ändrar sig inte så mycket. Toe-in däremot kan ändra sig mer, så ett tuschstreck rakt över blecket är säkrare. Byt samtidigt genomslagsgummina, särskilt om bilen är sänkt. Har inte för mig att man behöver "hänga av" bromsoket, men vrida på ratten åt ena hållet så det blir mer "rörelsemån". Ett snöre att binda upp benet är inte heller fel. Rörtång kan man ta muttern med och det ska hällas en liten mängd olja i röret (mot kondens och rost) innan den nya stötdämparen monteras i röret. Lycka till.... :)

Mvh
Lennart
av P165B
Nu har jag bytt stötdämparen för första gången :D !

Hissade upp bilen i domkraftsfästet in med en pallbock. Lossade hjulet och tog bort det. Märkte läget uppe på stötdämparfästet i motorrummet. Lossade styrstaget och krängningshämmaren. Lossade även bromsslagarnas fäste i innerskärmen (inte på dämparröret) så det skulle gå att sträcka på slangarna. In med garagedomkraft under länkarmen och lossa de tre muttrarna i övre fästet. Nu kunde jag sänka domkraften och vika ner hela fjäderbenet och komma förbi hjulhuskanten så hela fjäderbenet vinklades ut från bilen. Drog ihop fjädern med fjäderspännare, lossade stora muttern upptill på dämparen och fjädersäte, lagring och fjäder kunde demonteras. nu lossade jag den låsring som gängas ut ur fjäderbensröret så dämparen kunde dras ur röret. Luftade nya dämparen och monterade tillbaks allt igen. För att inte dämparkolven ska sjunka innan övre muttern kommer på plats, så tar man en uppklippt slang och trär runt kolvens nedre del och nyper fast med en svetstång :wink: Det svåraste var att hitta gängorna på bromsrörsfästet igen :shock: Jag lånade ett hembyggt verktyg för att lossa övre stötdämparbulten och samtidigt hålla fast dämparkolven. Någon som vet vart man kan köpa detta specialverktyg??

Med rätt förkunskap och rätt verktyg så gick det över förväntan.

Vart står det att den stått i garage? […]

Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.