Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla

Det finns en bensinvärmare i motorutrymmet på min Bil som inte har varit i bruk på ca 8 - 10 år sedan......& den tar plats är i vägen bara & eftersom att jag inte vet hur den är monterad/konstruktionen så behöver jag lite tips och råd om hur jag ska göra

Tack på förhand

Mvh maccus
mms_20150731_220227.jpg
Bensinvärmare
mms_20150731_220227.jpg (282.68 KiB) Visad 270 gånger
Ser ut att vara en 071-B, luftvärmare. Den cirkulerar kupéluften med hjälp av en fläkt på andra sidan torpedväggen.
Den har även en värmeväxlare som värmer upp motorns kylvätska genom självcirkulation. Tyvärr så brukar denna växlare kunna rosta sönder, och i många fall har den blivit urkopplad och ersatt med en slang mellan vattenanslutningarna på sidan av motorblocket.

Men varför ta bort? :) Serva och använd den istället.
Håller på och monterar en snarlik värmare på min 245 DL -77, ska bli riktigt skönt när den kommer på plats! Fördelen med denna är riktigt snabb värme i kupén och is/imfria rutor nästan direkt när man inte behöver gå via kylvätskan som först måste värmas upp.

Vill du ändå ta väck denna lyxiga sak så bygla som sagt förbi värmeväxlaren, sen är det bara att montera bort värmaren och allt skrot som hör till. Styrbox, bränslepumpen nere på vänstra rambenet, fläkten och rören bakom handskfacket.

Normalt sett så är bränslet inskarvat med T-rör på returröret bak vid tanken, så där få du plugga anslutningen eller montera en ny slang.

Enklast är även att fixa en ny torpedplåt, annars får du två stora hål kvar där värmaren har suttit.
Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Hittade denna också från en gammal tr&[…]