Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 240janne
Bilen i fråga är en volvo 240 -84 med brytarsystem. Var ute och sladda och helt plötsligt gick bilen som en säck potatis, blev bogsering hem. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men det är klart och tydligt att nått står fel till med tändningen. Bilen bööar vid hastiga gaspådrag och kan inte hålla sig vid liv i mer än ett tiotal sekunder.
Har kollat alla markeringar på diverse drev och i fördelaren och allt står som det ska. Det är nya brytarspetsar samt konding, Brytaravståndet är trippelkollat. Tändspolen är även ny, det är Biltemas torra högeffektsspole, kan denna vara boven i dramat? Extremt tacksam för alla tips!

Kan även tillägga att tändsystem som 123ignition är utom räckhåll för min plånbok.
Senast redigerad av 1 240janne, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Första tanken som kommer upp är membranet i förgasaren. Om där är en aldrig så lite läcka där så funkar det inte. Du skriver "Högeffektspole", det finns 2 typer av "eftermarknads" tändspolar. Den ena ersätter originalet "rakt av", den andra kräver att det finns ett "förkopplingsmotstånd" inkopplat. Den första typen "drar" mer ström och det belastar brytarna mer den andra belastar mindre om man använder motståndet, annars "bränner" brytarna upp på kort tid. Kolla membranet först, och kolla upp vilken typ av spole du har. Och om där behövs ett motstånd och (om det fins )det fortfarande är helt. Tändspole med motstånd fanns original från någon årsmodell, kommer inte ihåg vilken.
Mvh
Lennart
av 240janne
Hej Lennart.
Membranet är nytt men det skadar ju inte att kolla. Det är denna spole som sitter på nu http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017983/. Spänningen på plusmatningen till spolen är bara 7V så antar att det sitter ett förkopplingsmotstånd (Om jag inte har missförstått vad förkopplingsmotståndet gör?). Kan kondensatorn ha tagit skada av spolen och orsaka problemet?

Har även funderat på om det går att ta ett brytarlöst tändsystem (Fördelare och tändmodul samt kablar) från en annan 240?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Långskott! Men har du kollat så att rotorn är okej?
Vet att jag hade problem med en bil vid inspirerad körning att den sabbade rotorn, det visade sig vara tändkabeln mellan fördelare och tändspole som var för kort, detta ihop med dåliga motorkuddar gjorde att kabeln sträcktes och drog med sig fördelarlocket och rotorn havererade.
av 240janne
Har inte inspekterat rotorn men den har sett hel ut dom gånger jag tagit bort den för att justera brytaravståndet. Efter lite läsning om vad kondensatorn gör så tror jag faktiskt att den kan vara boven, ska köpa ny imorgon (idag), blir kanske att köpa ny rotor och fördelarlock när man ändå håller på. Rapporterar in imorgon eftermiddag (idag)!

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]

Är vissa färger värre än and[…]