Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den har gått ca 10 000 mil och har tidigare kört på oljan enligt bilden.

Vad borde jag välja? syntet? mineral?

Priset är oviktigt, endast prestanda är viktigt för mig då den är i så bra skick.
Bilagor
P7270181.JPG
P7270181.JPG (184.89 KiB) Visad 1858 gånger
Senast redigerad av 1 Tek2kale, redigerad totalt 0 gånger.
Ditt exempel är ju en dieselmotorolja. Jag vet inte, men kan tänka mig att en dieselmotorolja har t.ex lösande och renande egenskaper som är avsedda att fungera på dieselavgaser och dieselsot.

Och syntet eller mineral? Rent reflexmässigt skulle jag välja syntet, även i en gammal motor. Men det är väl kanske en plånboksfråga? Men har du råd med en syntetisk turbodieselolja i en B23 så har du nog råd med en syntetisk bensinmotorolja också?
Hursomhelst skall du nog välja en olja som är avsedd för bensinmotorer.

Den här länken handlar om en som bygger en (nästan omöjlig) motor. Han planerar och undersöker väldigt noga, räknar och jämför, kollar befintliga forskningsresultat etc. etc. Läs vad han skriver bl.a om motoroljor: http://www.sweet16.se/?page_id=505
Läs gärna allt det andra också. Då har man "fyllt på" i sitt kunskapsminne. Sedan finns ju den här länken också från det här forumet: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=84871
Har den rullar så lite som 10000 mil så borde den vara i gott skick. Jag har mina egna "idéer" om oljan. Motofabrikanten rekomenderar alltid den olja som klarar alla körförhållanden. Vi som har "vanliga" bilar och kör som "vanligt folk" klara oss med olja som kostar "ljusår" ifrån "den bästa" oljan. Vi kommer aldrig i närheten av dom "specifikationer" som dom (fabrikanten) utgår ifrån. En helsyntetisk olja fungerar bra om man kör 3-4000 mil om året, eller mer. Det rekomenderas ju oljebyt vid ungefär 2-3000 mil. Men, det absolut viktigasre är trots allt att man byter minst en gång om året. Då blir merkostnaden för "den bästa oljan" onödigt stor om man kör 4-500 mil om året, och en bra mineralolja kostar under 50kr litern. "Den bästa" kostar upp mot 200kr och kanske ännu mer. Själv kör jag (Volvo 745 GLT 16V) på Biltemas Delsyntet eftersom jag använder samma olja i både Volvon, frugans Passat och i båten. Annars hade det varit mineralolja i Volvon i alla fall. Jag kör c:a 500 mil och frugan 1500 mil om året och jag byter minst en gång på Volvon och 2 ggr på Passaten. Båten byts det på varje varje höst antingen den gått 25 eller 125 timmar

Mvh
Lennart
Vad rekommenderar instruktionsboken?
Bor du väldigt långt söderut eller kör du bara med bilen på sommaren? Tänker på 15W låter lite högt.
Någon speciellt anledning till att du kör med just Dieselolja?

Annars bör 5W-40 helsyntet eller 10W-40 delsyntet med ACEA A3/B3 fungera till den motorn.
Märken med eller utan flashiga etiketter finns i en uppsjö så det är bara att välja och vraka :-)-)

/// Waiz
Waizguy skrev:Vad rekommenderar instruktionsboken?
Bor du väldigt långt söderut eller kör du bara med bilen på sommaren? Tänker på 15W låter lite högt.
Någon speciellt anledning till att du kör med just Dieselolja?

Annars bör 5W-40 helsyntet eller 10W-40 delsyntet med ACEA A3/B3 fungera till den motorn.
Märken med eller utan flashiga etiketter finns i en uppsjö så det är bara att välja och vraka :-)-)

/// Waiz
Jag har inte kört bilen på den oljan, det var tidigare ägare för ca 20 år sedan när bilen var aktiv senast.

I min B21A (45 000 mil) kör jag delysntet 10w 40 från biltema.

I min B230F (29 000 mil) kör jag Mobil super 3000 5w 40.
Rådlös skrev:Ditt exempel är ju en dieselmotorolja. Jag vet inte, men kan tänka mig att en dieselmotorolja har t.ex lösande och renande egenskaper som är avsedda att fungera på dieselavgaser och dieselsot.

Och syntet eller mineral? Rent reflexmässigt skulle jag välja syntet, även i en gammal motor. Men det är väl kanske en plånboksfråga? Men har du råd med en syntetisk turbodieselolja i en B23 så har du nog råd med en syntetisk bensinmotorolja också?
Hursomhelst skall du nog välja en olja som är avsedd för bensinmotorer.

Den här länken handlar om en som bygger en (nästan omöjlig) motor. Han planerar och undersöker väldigt noga, räknar och jämför, kollar befintliga forskningsresultat etc. etc. Läs vad han skriver bl.a om motoroljor: http://www.sweet16.se/?page_id=505
Läs gärna allt det andra också. Då har man "fyllt på" i sitt kunskapsminne. Sedan finns ju den här länken också från det här forumet: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=84871
Trodde det var mineralolja denna flaska...

http://www.sweet16.se/?page_id=505 är en mycket läsvärd sida med mycket info.
Tek2kale skrev: Jag har inte kört bilen på den oljan, det var tidigare ägare för ca 20 år sedan när bilen var aktiv senast.
Om bilen stått still i 20år så kan du köra på mineralolja till en början. Kör lite och byt sen olja + filter igen. Detta skulle nog behöva upprepas en stund i början för att sedan gå över till en del/helsyntetisk olja. Alternativt om motorn nyligen är upprustad/renoverad, då skulle jag kört med 5W-40 A3/B3 helsyntetisk direkt. Men vill man följa rekommendationerna så är det nog mineral eller delsyntet som användes då.

/// Waiz
Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Hittade denna också från en gammal tr&[…]