Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimpiz
Hej. Har en 244 från 78 med B19A. Funderade över varför kylfläkt en går hela tiden. Såg då att den var fastskruvad direkt på vattenpumpen. Ska det vara så? Ska det inte sitta en slirkoppling där imellan?

/ Jin
av Rådlös
Det fanns olika varianter. Om det skulle vara så i din, med slirkoppling så bör du ju också ha någon styrfunktion för det, en termostat eller annat.
av Schmoyoho
Är inte själva slirkopplingen också termostaten? Har för mig någon lade upp bilder någonstans när de slaktat en sådan och det är väl inte svårare än att kopplingen "nyper" av värmeexpansion...?

Dock en liten fundering: om man har slirkoppling, är tanken att fläkten ska gå men slira lite som kall eller att den ska stå stilla när motorn är kall? Vill minnas att fläkten på min B21A alltid gick men däremot gick att snurra åtminstone hyfsat lätt när den var avstängd och kall.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Slirkopplingen kom som sagt först senare, vill minnas att det handlar om olja som skiftar i temperatur och ger mer eller mindre friktion, men det finns säkert att läsa någonstans om man vill fördjupa sig i detta!
Fläkten kommer alltid att följa med, den står inte stilla mer än om motorn i sig är avstängd.
Ett tydligt tecken på att en slirkoppling gjort sitt är att det "brusar upp" kraftigt vid start.
Användarvisningsbild
av Frrla
Såhär ser "slirkopplingen" ut. fastsatt med 4 muttrar på pinnbultar mot vattenpumpen

Vill man byta är det väll själva remskivan som ser ut som en kruka, slir-anordning med fläkt och kåpan över kylaren mot fläkten man behöver + pinnbultarna som sitter på vattenpumpen?? eller måste man byta pumpen också?

Bild

Dock har jag bara stött på hälften av dessa som fungerat som de skall.. de blir slut i slir-anordningen och nyper inte till... men någon kanske vet hur man funktionstestar dem innan montering?

Bild
Användarvisningsbild
av Kompe
Funktionstestade min som satt på en 740 innan montage. ;-//
Enklast var att lägga den i badkaret med varmt vatten (var väldigt skitig) :lol:
Då gick fläkten jättelätt, tappade ur vattnet och fyllde upp med kallt vatten, då gick den trögt :lol: :wink:
Användarvisningsbild
av mstrandbo
Synes den beste måten å teste om den fungerer på, er når den er montert på bilen.
Ved varm motor, så tar man et sammenrullet avis og setter inn i vifta.
Hvis vifta stopper opp, så er slirkoblingen utslitt og burde skiftes.
Hvis avisen ikke klarer å stoppe vifta, så er koblingen i orden.

Min gamle og nye kobling oppførte seg riktig ved snurretest. Kald = trøg. Varm = lett.
Avistesten derimot avslørte at den gamle var dårlig.
Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta bytet […]