Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja har massa olja på dammasken och styrväxeln, höger fram. Har nog spillt en liter på 65 mil.

Någon som kan säga på en gång vart det är? Regnar ute å de har spillt på bra så man ser inte så väl vart de kommer ifrån.

245 -88b
har kollat mer noga nu och det såg först ut som de kom rakt på motorkudden från oljefiltret. så jag tog loss det och kontrollerade så jag inte fått dit dubbla packningar.

sätter tillbaka och startar så ser man att det droppar ner från filtret eller mellan.... filtret är något år gammalt men ska väll inte kunna vara det? vad kan annars vara fel? ska man köpa nytt filter och prova bara?

EDIT:
DET ÄR ÄVEN GAMMALT SPILL DÄR SOM SER UT ATT VARA SEDAN LÄNGE.... EFTERSOM DET ÄR ALLDELES TJOCKT OCH HÅRT.
Det är inte ovanligt att oljetryckskontakt en läcker. När det läcker brukar läcka mellan metall och plastdelen. Gamla oljefilter (gummipackningen) kan också läcka. Detta är inga stora pengar, så byt så får du reda på om det är där. Samma med ventilkåpan, packingen kostar inte mycket. Glöm inte packningsklister i "vikningen". Sedan är där ju tätningar vid kam, vev och mellanaxeln. Lite mer jobb, men inget avancerat. En ej fungerande vevhusventilation kan "trycka ut" olja vid tätningarna, dock inte vid kontakten och filtret.

Mvh
Lennart
tack för era tips och råd! (P)
Åkte ner på klubben och lyfte upp skrället, och där möts jag av ett läckande oljefilter. va lätt att se underifrån att det läckte från filtret när det var bortplockat. ett nytt från Biltema får duga så länge för nu är de tätt. bara jag är medveten att det inte var något annat allvarligare så kommer olja och filter bytas igen inom ett par hundra mil mot ett riktigt volvo-filter.

men jäklar va kladdigt och klet det var där under asså. måste vara något slags världs-rekord, man kan inte skilja ut styrväxeln mot någonting annat fören damasken börjar och balken är helt täckt från mitten. motorkudden visste jag vart den var men gick inte att urskilja några delar eller muttrar... till och med hela länkarmen va täckt hela vägen och mycket skit låg på bromsok, stabstag mm...
Får köpa 25 liter avfettning någon dag :*O/

PS: ja har fått läckage på min GLE vid ventilkåpan idag så de va ju väldigt passande... not (S)

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]