Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Suprioten
#987033
Tjena, när jag skulle ut å köra en sväng med bilen idag så märkte jag att den var svintrött. Det tar kanske 20 sekunder att komma upp i 20km/h med fullgas på 1an. Det låter inte som att den går orent, bara att den inte orkar komma upp i fart/varv. Tomgången är även åt helvete, låg och hela bilen skakar, och ibland dör den.

Fattar inte vad som har hänt, den gick hur bra som helst senast inatt när jag körde den. Vad kan vara fel?
av Rådlös
#987037
Du måste precisera mera. Det du beskriver kan ge hundra svar och alla dessutom olika.
Har du skött service, bytt tändstift, luft- och oljefilter, bytt olja, bytt tändkablar och fördelarlock? Har du kontrollerat tändningen? Har du brytarspetsar eller elektronisk tändning? Har du gjort någon sorts konditionstest på motorn, kompressionsprov? Hur långt har bilen gått?
av Suprioten
#987040
Rådlös skrev:Du måste precisera mera. Det du beskriver kan ge hundra svar och alla dessutom olika.
Har du skött service, bytt tändstift, luft- och oljefilter, bytt olja, bytt tändkablar och fördelarlock? Har du kontrollerat tändningen? Har du brytarspetsar eller elektronisk tändning? Har du gjort någon sorts konditionstest på motorn, kompressionsprov? Hur långt har bilen gått?
Var väl ett år sen jag bytte olja+filter. Luftfiltret ser fräscht ut. Tändstift och kablar vet jag inte när dessa byttes. Är väl brytarspetsar antar jag. Har inte gjort något sorts konditionstest på motorn. Den har gått 25XXXmil.
av Rådlös
#987157
Vi kan ju t.ex börja med tändsystemet. Det har inte evigt liv. Tändstift slits. Likaså brytarspetsar (om du nu har det?) Fördelarlocket och rotorn slits och även tändkablarna hur konstigt det än kan låta. Sedan slits själva fördelaren. Speciellt i en brytarfördelare. Det ger ett mekaniskt tryck på fördelaraxeln. Elektroniska tändsystem har inte den belastningen. I fördelaren har du en vacuumförtändning och centrifugalvikter. Dom skall ställa in förtändningen när du behöver accelerera (Känner du möjligen igen detta felet?) Det är rörliga delar som behöver smörjas som allt annat. Det gör man i fördelaraxeln som är ihålig. Där sitter det en filtsudd eller filtpropp. Där skall man hälla i en tesked eller två med olja varje år rätt i filtsudden. Har man inte gjort det, så rör sig inte tändförställningen som den skall och motorn blir slö och orkeslös.
Om lagren i fördelaraxeln är slitna så blir tändningen mycket instabil. Speciellt tomgången. Detta märks framförallt i en motor med brytarspetsar. Lyft av fördelarlocket, ta bort rotorn, känn på axeln. Det skall inte vara något glapp i sidled. Det skall vara helt stumt i hela 360°-varvet. Passa på att droppa i lite olja samtidigt direkt i filtproppen.
Tändkablar får med tiden små "microsprickor". Där "läcker" mycket av tändgnistans effekt ut. Speciellt vid fuktig väderlek. En till synes hel tändkabel kan alltså läcka energi så att det inte blir så mycket kvar till tändstiftet. I det här felsökningsförslagen kommer även tändspolen in. Den har också ett bäst före datum, men brukar leva något lite längre än övriga delar. Och fördelarlock är ju kända för sina brister som kommer med tiden.
Förgasaren är en hel vetenskap. Och tänkbara fel är i samma kategori. Förgasare slits med tiden. Det läcker tjuvluft på flera ställen. Munstycken och kanaler sätts igen och "bromsar" bränsleflödet. Din förgasare har ett membran. Det kan ställa till mycket förtret om det läcker. Det som är tacksamt i sammanhanget är att det är förhållandevis enkelt att åtgärda. Har du förresten något bränslefilter? Till en förgasarmotor räcker ett sådant litet genomskinlig engångsfilter. Det ger utöver filterfunktionen ett par kontrollmöjligheter. Filtret skall alltid var fyllt med minst 3/4 bränsle. Är det inte det, så kan det vara en dålig bränslepump. Och nivån får inte heller sjunka om bilen står still en tid. Då är det en läcka eller en dålig backventil. Det får inte heller komma bubblor i bränslet. Då är det en läcka på bränsleledningen som suger luft.
Och när vi ändå pratar om förgasaren, du säger att "luftfiltret ser bra ut!" Detta säger egentligen ingenting. Egentligen är det bara ett nytt filter som är godkänt. Ett filter som är använt har microskopiska dammpartiklar som tätar filtret. Olja och oljefilter skall bytas varje år. Byt innan vintern kommer.
Det här är några punkter, av flera, som du måste kolla upp. Annars får du bara gissningar till svar på din fråga och det är du inte hjälpt av.
av Suprioten
#987177
Rådlös skrev:Vi kan ju t.ex börja med tändsystemet. Det har inte evigt liv. Tändstift slits. Likaså brytarspetsar (om du nu har det?) Fördelarlocket och rotorn slits och även tändkablarna hur konstigt det än kan låta. Sedan slits själva fördelaren. Speciellt i en brytarfördelare. Det ger ett mekaniskt tryck på fördelaraxeln. Elektroniska tändsystem har inte den belastningen. I fördelaren har du en vacuumförtändning och centrifugalvikter. Dom skall ställa in förtändningen när du behöver accelerera (Känner du möjligen igen detta felet?) Det är rörliga delar som behöver smörjas som allt annat. Det gör man i fördelaraxeln som är ihålig. Där sitter det en filtsudd eller filtpropp. Där skall man hälla i en tesked eller två med olja varje år rätt i filtsudden. Har man inte gjort det, så rör sig inte tändförställningen som den skall och motorn blir slö och orkeslös.
Om lagren i fördelaraxeln är slitna så blir tändningen mycket instabil. Speciellt tomgången. Detta märks framförallt i en motor med brytarspetsar. Lyft av fördelarlocket, ta bort rotorn, känn på axeln. Det skall inte vara något glapp i sidled. Det skall vara helt stumt i hela 360°-varvet. Passa på att droppa i lite olja samtidigt direkt i filtproppen.
Tändkablar får med tiden små "microsprickor". Där "läcker" mycket av tändgnistans effekt ut. Speciellt vid fuktig väderlek. En till synes hel tändkabel kan alltså läcka energi så att det inte blir så mycket kvar till tändstiftet. I det här felsökningsförslagen kommer även tändspolen in. Den har också ett bäst före datum, men brukar leva något lite längre än övriga delar. Och fördelarlock är ju kända för sina brister som kommer med tiden.
Förgasaren är en hel vetenskap. Och tänkbara fel är i samma kategori. Förgasare slits med tiden. Det läcker tjuvluft på flera ställen. Munstycken och kanaler sätts igen och "bromsar" bränsleflödet. Din förgasare har ett membran. Det kan ställa till mycket förtret om det läcker. Det som är tacksamt i sammanhanget är att det är förhållandevis enkelt att åtgärda. Har du förresten något bränslefilter? Till en förgasarmotor räcker ett sådant litet genomskinlig engångsfilter. Det ger utöver filterfunktionen ett par kontrollmöjligheter. Filtret skall alltid var fyllt med minst 3/4 bränsle. Är det inte det, så kan det vara en dålig bränslepump. Och nivån får inte heller sjunka om bilen står still en tid. Då är det en läcka eller en dålig backventil. Det får inte heller komma bubblor i bränslet. Då är det en läcka på bränsleledningen som suger luft.
Och när vi ändå pratar om förgasaren, du säger att "luftfiltret ser bra ut!" Detta säger egentligen ingenting. Egentligen är det bara ett nytt filter som är godkänt. Ett filter som är använt har microskopiska dammpartiklar som tätar filtret. Olja och oljefilter skall bytas varje år. Byt innan vintern kommer.
Det här är några punkter, av flera, som du måste kolla upp. Annars får du bara gissningar till svar på din fråga och det är du inte hjälpt av.
Oj, tack för du tog dig tiden för detta långa inlägg. Jag hade tänkt att fixa olja+filter, luftfilter, tändkablar och stift imorgon och byta. Borde jag även köpa fördelarlock, rotor och brytare? Det verkar ju inte vara någon större kostnad. Häller man i vanlig motorolja i fördelaren?

Bränslefilter sitter det inget på, det kanske man skulle sätta på ett? Membranet i förgasaren tänkte jag kika på, men skruvarna satt något in i helvete så jag fick inte isär skiten.

Borde jag köpa en burk startgas också och spreja över förgasare och slangar å skit för att se om den går upp i varv?
av Rådlös
#987208
Svaret blir ja på alla dina motfrågor.
Ett nytt fördelarlock är ju nästan som glaserat på ytan. Det är av bakelit men mycket blankt. Så länge det är blankt är allt gott och väl, men när ytan börjar bli grovkornig så är det inte så bra. Spänningen i tändkablarna och den delen av systemet är ju 25 000 - 35 000 volt. Då gäller det att isoleringen är på topp. Smuts och sprickor m.m m.m kan innehålla fukt eller annat som leder elektricitet. Då kan det läcka ut där. Samma med tändkablarna som jag skrev tidigare. Och om det läcker, så blir det inte så många volt kvar till tändstiftet och gnistan blir väldigt svag. Rotorn är en del av detta så den byter man också.
Brytarspetsar är ett speciellt kapitel. Dom slits mekaniskt så länge dom används. Och dom bör kontrolleras med jämna mellanrum. Man mäter gapet mellan dom när dom står fullt öppna. Jag har inga siffror på hur det är i din motor, men det vanliga är att det skall vara ca ½ mm.
Jag skulle vilja säga så här: Har du tänkt att ha kvar bilen och satsa lite jobb och underhåll på den, så överväg om du inte borde konvertera till ett elektroniskt tändsystem. Det finns olika system från strax under tusenlappen till uppåt 4000 kr. I det senare fallet får du en helt ny fördelare med ett antal finesser. Exempel: http://www.123ignition.se/produkter.php
Motoroljan i fördelaren kan med fördel vara dom bottenslattar som blir kvar i plastflaskorna och som aldrig vill rinna ut när man häller i motorn. Om man ställer ifrån sig den tomma flaskan så samlar det sig en hel del olja på botten. Det är alldeles lagom att hälla i fördelaraxeln om man inte har ett garage med en oljekanna i verktygsutrustningen. Det är så med den filtsudden att den håller kvar oljan lite grand. Den släpper ifrån sig olja under en lång tid, men i måttlig mängd. Det rinner sakta ner på insidan av axeln och ut genom små hål i axeln. Där smörjer det centrifugalvikterna och vacuumförtändningens rörliga delar. Därför räcker det att fylla på den här oljan kanske en gång om året.
Ett sådant engångsfilter är en god investering och man har som jag beskrev, flera funktioner i detta lilla filter.
Till förgasarmembranet får du försöka med kanske 5-56 eller något annat. Du bör inte ge upp, för felet kan vara där. Jag har för mig att det är kullriga skallar? Prova med en polygrip. Om och när du sätter i ett nytt membran så finns det ett litet "hack" där en "tunga" skall ligga. Och det skall ligga åt rätt håll. Alltså rätt sida upp.

Startgas är dels ett starthjälpmedel. Men också ett felsökningsverktyg. Om motorn inte startar och man tar till startgas, så får man svar på två frågor. Om motorn går några sekunder så länge det finns gas, men stannar sedan när gasen är slut, så är det en indikation på att det är något fel på bränsletillförseln. Det kan ju i och för sig vara många felmöjligheter men något i den hela kedjan är det som felar. I det andra fallet, man vet till 100% att bränsledelen fungerar, det kanske luktar bensin eller tändstiften är blöta och motorn ändå inte startar, då är felet att söka i tändsystemet. Och samma där, det kan vara många olika felmöjligheter.
Om man misstänker dåliga och spruckna slangar, otäta kopplingar, trasiga packningar etc. etc. så kan man också använda startgas. Men man måste göra det metodiskt och med förstånd. Man skall inte fylla motorrummet med startgas och hoppas på resultat. Startgas är dessutom väldigt eldfängt så en gnista från något elektriskt någonstans kan i värsta fall göra att bilen går till väders om man har fyllt hela motorrummet med gas.
Man får kolla någon misstänkt slang eller en skarv med en packning. Där ger man en kort "dutt" med gas och kollar hur det reagerar. Så får man hålla på med alla misstänkta ställen tills man får en klar indikation. Hade man fyllt motorrummet med gas i detta läget så hade man ju inte haft koll på vilken slang eller koppling det var som tjuvläckte. Bara konstatera att motorn ökade i varvtal när det fanns gas i motorrummet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#987218
Kan säkert vara membranet i förgasaren. "Skummade" igenom det som skrivits och kunde inte se att det står någonstans viken motor det är så jag förutsätter att det är en förgasarmotor med en Stromberg förgasare, det var det vanligaste alternativet (fanns med SU också).
Plocka av överdelen (4 skruvar) och kolla på gummit. Tvätta rent och "dra i det". Det behöver inte vara stort hål i det för att motorn ska "gå gåligt". Sätt i nytt hellre än at chansa, dom kostar inte mer än en "hundring". Observera "klackarna" i kanten på gummit så det blir rätt monterat. Sitter en i innerkant (mot trottlen) och en i ytterkanten. Glöm inte att fylla olja. På sommaren går det bra med motorolja, men det ska vara automatlådeolja egentligen (ATF typ F/G).

Mvh
Lennart
av Suprioten
#987226
lennarte skrev:Kan säkert vara membranet i förgasaren. "Skummade" igenom det som skrivits och kunde inte se att det står någonstans viken motor det är så jag förutsätter att det är en förgasarmotor med en Stromberg förgasare, det var det vanligaste alternativet (fanns med SU också).
Plocka av överdelen (4 skruvar) och kolla på gummit. Tvätta rent och "dra i det". Det behöver inte vara stort hål i det för att motorn ska "gå gåligt". Sätt i nytt hellre än at chansa, dom kostar inte mer än en "hundring". Observera "klackarna" i kanten på gummit så det blir rätt monterat. Sitter en i innerkant (mot trottlen) och en i ytterkanten. Glöm inte att fylla olja. På sommaren går det bra med motorolja, men det ska vara automatlådeolja egentligen (ATF typ F/G).

Mvh
Lennart
Det är en b23a, står i titeln :) grejen är det att någon skruv satt så hårt att skruvhuvudet började gå sönder när jag skulle öppna den. Men jag ska försöka öppna upp den igen idag efter jobbet. Just nu har jag någon rödaktig atf-olja i, men det har försvunnit olja ur den, ska den dricka olja eller är något fel?
av Suprioten
#987449
Bytte tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, brytare, olja, oljefilter och luftfilter idag. Blev ingen skillnad. Dock så märkte jag att det låter som att det pyser någonstans runt förgasaren när man gasar. Låter som det kommer från någon slang som går från förgasaren till någon röd grej som sitter på motorn precis under insuget. Det går även en till slang från denna röda grej till någon rund metallgrej precis jämte startmotor. Ska det låta så eller kan det ha något med bilens uppförande att göra?

Noterade även att det ryker hyffsat mycket ur oljepåfyllningslocket när motorn har gått. Är detta normalt?

Bild Den röda grejen under insuget
Bild Den runda metallgrejen jämte startmotorn.
av rid54
#987455
Det ska nog inte pysa från någon anordning under körning/drift. Kolla alla anslutningar. Att det ryker ur motorn efter användning är inte konstigt - den blir varm. Om det ryker när den är igång är det bäst att kolla vevhusventilationen!

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]