Svaret blir ja på alla dina motfrågor.
Ett nytt fördelarlock är ju nästan som glaserat på ytan. Det är av bakelit men mycket blankt. Så länge det är blankt är allt gott och väl, men när ytan börjar bli grovkornig så är det inte så bra. Spänningen i tändkablarna och den delen av systemet är ju 25 000 - 35 000 volt. Då gäller det att isoleringen är på topp. Smuts och sprickor m.m m.m kan innehålla fukt eller annat som leder elektricitet. Då kan det läcka ut där. Samma med tändkablarna som jag skrev tidigare. Och om det läcker, så blir det inte så många volt kvar till tändstiftet och gnistan blir väldigt svag. Rotorn är en del av detta så den byter man också.
Brytarspetsar är ett speciellt kapitel. Dom slits mekaniskt så länge dom används. Och dom bör kontrolleras med jämna mellanrum. Man mäter gapet mellan dom när dom står fullt öppna. Jag har inga siffror på hur det är i din motor, men det vanliga är att det skall vara ca ½ mm.
Jag skulle vilja säga så här: Har du tänkt att ha kvar bilen och satsa lite jobb och underhåll på den, så överväg om du inte borde konvertera till ett elektroniskt tändsystem. Det finns olika system från strax under tusenlappen till uppåt 4000 kr. I det senare fallet får du en helt ny fördelare med ett antal finesser. Exempel:
http://www.123ignition.se/produkter.php
Motoroljan i fördelaren kan med fördel vara dom bottenslattar som blir kvar i plastflaskorna och som aldrig vill rinna ut när man häller i motorn. Om man ställer ifrån sig den tomma flaskan så samlar det sig en hel del olja på botten. Det är alldeles lagom att hälla i fördelaraxeln om man inte har ett garage med en oljekanna i verktygsutrustningen. Det är så med den filtsudden att den håller kvar oljan lite grand. Den släpper ifrån sig olja under en lång tid, men i måttlig mängd. Det rinner sakta ner på insidan av axeln och ut genom små hål i axeln. Där smörjer det centrifugalvikterna och vacuumförtändningens rörliga delar. Därför räcker det att fylla på den här oljan kanske en gång om året.
Ett sådant engångsfilter är en god investering och man har som jag beskrev, flera funktioner i detta lilla filter.
Till förgasarmembranet får du försöka med kanske 5-56 eller något annat. Du bör inte ge upp, för felet
kan vara där. Jag har för mig att det är kullriga skallar? Prova med en polygrip. Om och när du sätter i ett nytt membran så finns det ett litet "hack" där en "tunga" skall ligga. Och det skall ligga åt rätt håll. Alltså rätt sida upp.
Startgas är dels ett starthjälpmedel. Men också ett felsökningsverktyg. Om motorn inte startar och man tar till startgas, så får man svar på två frågor. Om motorn går några sekunder så länge det finns gas, men stannar sedan när gasen är slut, så är det en indikation på att det är något fel på bränsletillförseln. Det kan ju i och för sig vara många felmöjligheter men något i den hela kedjan är det som felar. I det andra fallet, man vet till 100% att bränsledelen fungerar, det kanske luktar bensin eller tändstiften är blöta och motorn ändå inte startar, då är felet att söka i tändsystemet. Och samma där, det kan vara många olika felmöjligheter.
Om man misstänker dåliga och spruckna slangar, otäta kopplingar, trasiga packningar etc. etc. så kan man också använda startgas. Men man måste göra det metodiskt och med förstånd. Man skall inte fylla motorrummet med startgas och hoppas på resultat. Startgas är dessutom väldigt eldfängt så en gnista från något elektriskt någonstans kan i värsta fall göra att bilen går till väders om man har fyllt hela motorrummet med gas.
Man får kolla någon misstänkt slang eller en skarv med en packning. Där ger man en kort "dutt" med gas och kollar hur det reagerar. Så får man hålla på med alla misstänkta ställen tills man får en klar indikation. Hade man fyllt motorrummet med gas i detta läget så hade man ju inte haft koll på vilken slang eller koppling det var som tjuvläckte. Bara konstatera att motorn ökade i varvtal när det fanns gas i motorrummet.