Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#985837
Har kollat så alla lampor har rätt spänning är hela osv. Ändå varnar den för trasig lampa. Men slocknar direkt när man här på halvljus.
Slår man på helljus tänds den igen. Men allt funkar som de ska och har även kollat diverse jordpunkter.

Gäller en 245 -88b
av Rådlös
#985861
Detta är vanligt på bilar som har varit med några år. Lampor "slits" med åren och det blir lite oxider som bromsar volten lite (går åt mer ström). Det säkraste är väl kanske att sätta i nya glödlampor spreja alla aktuella kontakter och kabelskarvar med 5-56, men det är väl lite överkurs i nuläget. Du får blunda när du kör. :-O) :-O) :-O)
av Waizguy
#985873
Jag skulle gissa på tre alternativ.
1. Du har eftermarknadsdimljus/extraljus som är felkopplade, troligen med kablar dragna direkt till en lampa istället för ordentligt med reläer, detta skapar överbelastning och glödtrådsvakten tänder för trasig lampa. Åtgärdas inte detta finns risk för överhettning och kontaktdon som smälter sönder.
2. Relä till glödtrådsvakten är trasigt/glappt och behöver bytas.
3. Det som Rådlös skriver alt. tillsammans med felinstallerade lampor med för högt watt-tal som ger samma effekt som 1an.

/// Waiz

Edit;
Det som skiljer 0an och halvljus är positionsljusen som ändrar effekt. Det är samma lampa fast med två trådar. Den ena "varselljus" har 21w medans den andra "positionsljus" har 5w. Detta borde dock inte påverka helljuset då den också använder 5watts tråden. Har du även bytt en lampa nyligen som var trasig så kan det vara spänningsskillnader mellan den nya lampan på ena sidan och den gamla lampan på andra sidan, det som rådlös skrev och då uppfattar glödtrådsvakten det som spänningsskillnader och tror att den ena är trasig.

// Waiz
Användarvisningsbild
av lennarte
#985893
Jag har ett liknande problem på min 740 när jag kopplar på ett släp. Lampan lyser så fort släpet är kopplat, men den slocknar så fort jag bromsar. Sedan är den släckt tills jag kopplar på ett släp nästa gång. Jag har 2 släp och det är samma på båda. Det ena är "modernt" kopplat med höger/vänster p-ljus, överkopplat i handsken, det andra är "vanligt" kopplat. Även det är överkopplat i handsken för annars lyser lampan hela tiden. Men man vänjer sig :wink:
Annars håller jag med "Waizguy". Det kan räcka att det är olika fabrikat på lamporna.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
#985980
ja har ju gått på allt jag kan komma på och sett med smörja och skrapat rent. extraljus har vart kopplade på bilen förut, men det är inget som längre är inkopplat till någonting vad jag sett. ska vara om någon satt något under batteri-lådan jag kanske missat en skarv eller något..

men relät till själva varningsdosan. vart sitter det? kanske kan kolla efter ärg eller eller andra fel där?
av Waizguy
#986121
Om det är ljusrelät/glödtrådsvakten du menar så Tror jag den sitter under ljusomkopplaren bakom plastskyddet under ratten. Någon får fylla i informationen om det är fel av mig. Jag vet att den sitter bakom säkringarna i mittkonsolen på 740. Men ingen aning på 240 -88 då jag aldrig behövt pillra med den på den modellen.

/// Waiz

Stort tack för ett bra och tydligt svar! V&au[…]

Recharge frågor

Nej, den ger 350.

skyltbelysning brunnit

Hade också problem med att mina glödlam[…]

Har du verkligen 3,5 bar i bränsletryck..? Hu[…]