Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
Ska hämta en riktigt trött 240 imorgon.
Pga detta har den har stått strömlös i ca 1 år. Så felkoder går inte att läsa rakt av.

Tänkte kolla så inte kammen har hoppat en kugg innan jag tänkte ge mig på ett startförsök.
Ska hälla i lite ny soppa och hä i ett sprillans batteri.

Vad tycker ni jag skall kontrollera/byta mer innan man smäller igång den och påbörjar en 7 milaresa hemöver?
Tänkte försöka koppla ur lmm, eller kanske försöka få tag på en lite snabbt och provbyta.

Om jag förstod gubben rätt har den blivit långsamt tröttare med tiden tills den till slut inte riktigt orkat gå normalt på 5:an i lättare uppförsbackar.
av Rådlös
Har han struntat i service, oljebyte, (alla) filter och tändstift etc. etc. när bilen var i bruk?
Oljan bör du nog hursomhelst byta ut innan start. Det finns sura förbränningsrester i sot och koks. Tillsammans med kondensvatten som alltid uppstår blir det rena svavelsyran. Och när du ändå är igång, kylarvätskan skall bytas ut vart annat år. Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan korrosionsskyddet. Det håller bara i två år.
Användarvisningsbild
av Frrla
oljan såg "ok" ut faktiskt. och han hade servat den med olja och stift + något mer som jag inte minns, i ett taffligt försök att få fart på den sent på hösten 2013. men vart ingen skillnad. bränslefiltret är inte bytt på ett bra tag iaf. (såg gammalt ut) så kan ju vara på tiden att göra det när man kommer hem isf.

vatten och olja tänkte jag byta när jag kommer hem.. inte så lätt där den står just nu. står och lutar ganska mycket på lös mark.
ända sättet att få den därifrån är att köra bilen, eller försöka få dit en traktor. men då kör man säkert sönder hans gräsmatta, så är nog bara å köra ut den..
Användarvisningsbild
av lennarte
Du kan koppla bort lambdasonden med kontaktstycket mellan Lambdan och boxen (svart kabel från Lambdan), så blir det "körbart" via link home systemet i boxen. Den kan bli ganska "trött" om inte Lambdan fungerar riktigt och då kan den fungera bättre utan. Har det stått still så länge är det ju risk att det "oxiderat" på svänghjulsgivaren, och då blir det ju varken bränsletryck eller gnista. För att få "rätt" felkoder bör man ju "nolla" gamla felkoder först och köra sedan. Nu lär det inte finnas några gamla felkoder eftersom batteriet varit strömlöst, så får du fram felkoder när du får igång den, så är dom nya. Hela boxen är nollad om det varit strömlöst, så bilen måste "lära" boxen hur den ska fungera innan allt fungerar. Det kan ta några km/mil.
Nya tändstift direkt och byta olja och filter så fort den blir varm (inan du kör hem) är inte fel. Köp en sådan här, och grova handskar,
http://drevia.se/artikel.php?kid=19-6-228&sok=&id=2168
Finns/har funnits på Biltema, Julia t.ex

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
ja har hämtat den nu och oljan var bytt stax innan han ställde ifrån den för ett år sen. så körde hem och bytte nu.
lamdasonden och lmm fungerade felfritt och bilen gick ganska bra nästan hela vägen hem. då tog batteriet slut. så en dålig generator verkar ha vart gubbens största problem (har bytt nu) ELLER, jag har fått felkoder på gasspjället. eller snarare bara en snabbt blinkande diod. så de kanske är huvudfelet i nuläget. den hoppar svagt på tomgång och verkar få lite fett med soppa. allt annat som stift och kablar såg mycket bra ut och "hyffsat" nybytta eller har iaf inte gått så långt.

Bör jag leta efter en ny spjällgivare eller kan man putsa upp dom?
av Rådlös
Spjällägesgivaren är i princip en vanlig potensiometer som sitter på spjällaxeln. På gamla transistorradioapparater var det ofta fel på denna. Du har säkert upplevt en raspig volymratt på någon radio som bitvis inte gav någon skillnad i ljud hur man än vred. Det var kolbanan i dom som var utsliten eller igengrodd med smuts. Bara som kontroll skulle du kunna försöka spreja med t.ex 5-56 i potensiometern, men jag tror inte man skall vänta sig något underverk. Du kanske på sin höjd, får bekräftat om den är dålig eller inte. Och det är ju bra i så fall.
Långsiktigt kan du ju planera för att byta ut den om det visar sig att den är dålig.
Användarvisningsbild
av Frrla
det ser ut som den har suttit där dom 382015 km den rullat hittills... :)
har gett på den en saftig smocka nu iaf så de får stå och suga riktigt några timmar.

vad är den runda saken som sitter under med 2 slangar till insuget för mojäng då?

Ska väll kastbyta lmm imorgon för skojs skull eftersom den garanterat ska vara 100% pålitlig.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Spjällägesgivaren är i princip en vanlig potensiometer som sitter på spjällaxeln
Njaee, det finns bilar som har det så men inte LH2,4 som vi pratar om här. Det sitter "bara" 2 kontakter, en slutande och en brytande. Det går att kolla funktionen med diagnostikboxen, diagnostikfunktion 2, kolla här,
http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_240.pdf
Där står hur du ska göra

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
lennarte: jag har gjort precis den och dioden blinkar snabbt hela tiden bara. reagerar inte alls. har provat lite olika för skojs skull men den blinkar iaf oavsett.
Användarvisningsbild
av Frrla
Bytte lmm och tomgång vart kanske lite bättre. Men tvekar på gasen i lägre varv fortfarande.

Vad har den här spjällägesgivaren för inverkan på bilens gång egentligen?
Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]