Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eriktobias
Tjena! >>ny pa forum>>

Volvo 245 92
Det borjade lukta brannt.
Bromsverkan dog, pedalen gar i botten, utan minsta verkan.
Inget synligt bromsoljelekage.
Ser ut som om bromsklossarna hoger fram ligger mot.

Nagon som kan tipsa mig hur jag ska kolla.
Jag ar ny pa forum
Mvh
Tobias E.

Ps. Spannande upplevelse att krycka in bilen i kvarteret...not.
av Rådlös
Jag har inget svar, men det goda rådet att kör inte bilen där det finns andra föremål och människor/djur i närheten. Transportera bilen till en verkstad som får åtgärda felet. Det är ju inte så kul om bromsarna slutar att fungera när du är på väg mot ett rödljus eller något annat, ett övergångsställe, en kajkant, en bilkö etc. etc. Även om det bara skulle visa sig vara ett bagatellartat fel, känns det ju sköt efteråt att veta att "nu har jag i alla fall kontrollerade bromsar på bilen".
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
det låter som du kört lite väl hårt kanske.
Hur som helst se till så att bromsarna får sig en igenom gång.
av eriktobias
Tack gubbstrutt och White och Rådlös.
Jag tycker att era inlägg är bra.
Självklart ska den in på verkstaden för koll.
Jag får väl ta en funderare på hur jag kör bilen, men jag är en försiktig förare och har inte belastat den mer än normalt.
Bromsvätskan ser fin ut och det finns ingen fukt.

Kan den varma bromsen /bromsok, skiva och hjul var riktigt varma/ påverkat bromsoljan på något sätt?
Systemet verkar inte läcka, men jag noterar att HF rullar trögare än VF.

Tack igen för era svar.
Tar den till verkstaden idag.
/T
av rid54
Om bromsen legat på kan till slut bromsok och bromsvätska blivit så varma att kokning sker. Det kan inträffa även utan att det är för mycket fukt i bromsvätskan. Då får du ångblåsor i vätskan och noll bromsverkan. När allt svalnar så försvinner ångblåsorna och det blir lite mer normalt. Du bör nog snarast fixa det som luktar bränt... Det kan vara en anliggande broms, eller ett dåligt hjullager, fast det borde nog märkts mer iofs. OBS att fukt i bromsvätskan inte syns, den är helt absorberad i vätskan och inte som droppar eller så. Sen har även ren bromsvätska en viss kokpunkt, det farliga med fukten är att kokpunkten sänks.
av ingesjo
Hej
Jag har råkat ut för exakt det rid54 beskriver på en Merca
Anliggande bromskloss bak = kokande bromsvätska p.g.a. för många år sedan bromsoljan byttes.
Rättelse kokande vatten i bromsvätskan.
Resultatet var,, pedalen rakt ner i botten och ingen bromsverkan alls..
Alltså samma eller liknande resultat som om man har ett eller två nybytta Ok utan att ha luftat dessa korrekt efter bytet.
Går oftast att "Pumpa" upp bromsen till att ta igen för vatten "Ångan" hinner inte dekomprimera mellan nedtryckningarna på bromspedalen.
Men då gäller det att vara snabb och det är man inte i en panik situation :-O)
Byte av all bromsvätska + renovering eller utbyte av dåliga Ok kommer att hjälpa om du nu inte har något annat fel oxå.
Ha det gött
Ingesjo
Användarvisningsbild
av gnestakalle
OKet behöver troligen bytas och det är då att rekommendera att byta båda oken fram och då givetvis med nya bromsbelägg. Jag rekommenderar även att du byter all bromsvätskan i systemet, sedan bör dina bromsproblem vara över.

Mvh GK

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]