Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 262c
Hej alla nöjda och glada prv-ägare!
Undrar om det är någon som vet hur man kontrollerar kamkjedjeinställningen på en B28f?
Det är något mystiskt med min motor då jag inte kan justera tändningen dit den skall stå enligt Volvo utan att den tar i blocket (toppen)
Hoppas på snabbt svar!!!
av Rådlös
Det blev dessvärre inget snabbt svar som du hade hoppats på. Men eftersom samma motor finns i Peguot och Renault så kanske du skulle pröva dom forumen också?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är samma som alla andra motorer. Vevaxelremskivan ska stå på noll och kamaxlarna ska stå på sina speciella platser. Där slutar alla likheter med andra Volvo motorer. Eftersom V6-an har kedja istället för rem och dubbla cylinder rader har den 2 kedjor (3 om man räknar med den till oljepumpen). Det är alldeles för krångligt att försöka förklara hur man ser att det står rätt så jag föreslår Haynes eller liknande rep.handbok för att få reda på det. Men om vi förutsätter att kamaxlarna står rätt så kan du ju kolla på hur rotorn står i förhållande mot märket i kanten på fördelaren. Du skriver att det är en "F" motor då har den brytarlöst tändsysten, annars kunde det vara feljusterade brytarspetsaren .(har för mig att "A" motorn hade brytare) Det är väldigt snålt tilltaget med platsen och det är inte mycket plats att justera på. För att vara säker på att det är cylinder 1 som är i tändläget måste man lyfta på vänster ventilkåpa (förarsidan). Cylinder 1 är längst bak mot torpeden på den sidan. Vippor för avgas och insugs ventiler på 1-ans cylinder ska vara "lösa", vevaxelremskivan ska stå på 0 och rotorn ska peka på märket i kanten på fördelaren. Med en "felvisning" på dom grader tändningen ska stå före ÖD. Står det fel där kan fördelaren ha varit bortmonterad och monterats tillbaka en kugg fel. Då kan man lyfta upp fördelaren oçh vrida rotorn en kugg åt det h ållet det ska vara och "stoppa tillbaka" fördelaren och hoppas på att det blir rätt. Det är både krångligt, trångt och besvärligt så jag rekomenderar att du "läser på" innan

Mvh
Lennart

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]