Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arlaharen
Hej o hå. Jag har en 240 -89 som jag har en liten fundering kring. Förra ägaren påstod att den är utrustad med original 70% diffspärr, men jag är osäker. Hur många blev tillverkade med original diffspärr? Hur vet man om man ev. har det, står det nånstans? Bilen går inte i dagsläget, så kan inte kolla på det sättet.

Behöver svar lite halvfort, bilen ska säljas o måste bort innan sista juni, o vill veta om jag kan pusha på det här i annonsen :P

Ha det gött så länge!
Användarvisningsbild
av P210
Det verkar vara lite lotteri i vilken axel som Volvo har stoppat i en diffbroms i, axlarna är bara märkta 1030 och 1031 och 1031 är väl den som slungdiffen är vanligast i, men för att vara helt säker måste du titta i den...
Fungerar ungefär som en slungkoppling på en motorsåg/åkgräsklippare:
Bild
av Rådlös
Du behöver inte kunna köra bilen. Lägg i friläge. Hissa upp hela bakändan, båda hjulen. Tag en assistent med dig. Ställ er vid var sitt hjul. Den ena av er försöker vrida ett hjul. Då skall det andra hjulet följa med även om assistenten försöker hålla emot om det är diffbroms. OBS! Hjulen får inte snurra åt varsitt håll. Gör dom det, då har du ingen diffbroms. Notera att jag skriver diffbroms. Om man säger diffspärr betyder det en helt mekaniskt låst bakaxel. Sådant förekommer mest på entreprenadmaskiner och liknande. Personbilar har diffbroms som kan medge lite "slirkoppling". Det vanliga är också att den kopplar ur automatiskt när man har kommit upp i en lämplig hastighet, ungefär 35 km/tim.
En diffspärr på lastbilar och entreprenadmaskiner kopplas ofta in och ur med en solenoid, en elektrisk magnetkoppling. Dessutom måste inkoppling ske medan man står still.

Jag har ingen aning om hur många bilar som utrustades med diffbroms, men jag har haft en. Kontakta en auktoriserad Volvoförsäljare och be honom kolla om det finns någon dokumentation från leveransen. Har du tur så finns uppgiften.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Jag kan tillägga här med vad P210 säger, min bil Volvo 245 -92 var en leasingbil och alla i den serien, ett 25-tal bilar var beställda med diffbroms. Bakaxelns beteckning minns jag däremot inte.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Diffbroms är något som man fick beställa till, inget som sitter som standard på någon av modellerna.
Inget konstigt i det för det mesta var tillval på 240.
Just slungdiff som nämns ovan undrar jag om den suttit på 240 alls!?
Användarvisningsbild
av P210
Slungdiff fanns på slutet till åtminstone till 245:an, här en tråd till som bekräftar det http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 14&t=90009

Lamelldiff finns bla till axlarna M30, M31, (=1030 och 1031) och med slungdiff heter axeln istället 1041 (= en 1031:a med slungdiff)
Skillnaden mellan 1030 och 1031 är att 1030 har 7" kronhjul, 1031 har 7,75" diffhuset är därmed också något större på 1031 för att rymma det större kronhjulet. Pinjongen+pinjonglager är också kraftigare på 1031.
Om det sitter 1030 eller 1031 i en bil är bara lotteri, Volvo verkar har blandat friskt. Men alla 240 Turbo har 1031, även 240 GLT med PRV 6:an och 264:or hade alltid 1031, samt då troligtvis alla nyare 240 86-93. I en äldre DL/GL, osv kan det lika gärna sitta 1031 som 1030.

Slungdiffen fanns redan -88 vet jag, hade denna på en 760... vet att den sedan fanns på 740 turbo -90 samt 940 turbo.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det är möjligt att det kom mot slutet då, jag visste inte säkert därför som jag skrev som jag gjorde.
Oavsett så var slungdiff/diffbroms aldrig standardmonterat utan ett tillbehör som fick väljas till.
av Amarace
Slungdiff till 240 är ovanligt, fanns mig veterligen bars att få till dom sista 3 årsmodellerna, och som Hilmer säger var sånt alltid Extrautrustning.
Parantes så är 264 ingen garanti för 1031, 70-tals 264 kunde ha 1030, 80 o nyare ska dock ha 1031.
Användarvisningsbild
av apersson850
När 740 var på upphällningen fick man centrifugaldiffbroms om man köpte versionen SE. Lättmetallfälgar, eljusterade och -värmda backspeglar, centrallås, ABS och diffbroms. Så även för 940, men där fanns redan centrallås, så då fick man elfönsterhissar istället i SE-paketet.

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]