- mån 15 jun 2015, 16:27
#981928
Volvo B21ET:
Hur gör ni för att hålla emot motorn så att den inte går runt då ni skall lossa stora muttern på vexaxelremskivan?
Har lagt i växel, har klossat hjulen, dragit handbroms o.s.v. men det räcker inte till för att bli tillräckligt hårt och kompakt motstånd för att kunna knäcka loss muttern.
Kan det hjälpa om någon sitter i bilen med foten på bromsen också tro?
Haynes talar om en lucka i svänghjulskåpan för att hålla emot med en stor mejsel i kuggkransen på svänghjulet. Och det har jag gjort på bl.a. B23 vet jag men undrar om det verkligen finns en sådan lucka här?
Tror inte det men det är i och för sig så trångt på en B21ET att det knappt går att se för allt som är i vägen och i så fall ännu mindre komma åt att hålla emot om det nu skulle finnas en sådan lucka även här.
Bytte alla drivremmarna för ca tio år sedan. Vet att det var trångt och bökigt att komma åt p.g.a. turbon. Men minns inte exakt hur mycket jag plockade ner den gången.
Finns det nåt särskilt knep för montering av remmarna till generatorn?
Kruxet är att generatorn inte verkar gå att skjuta tillbaka så långt som behövs för att få över remmarna på remskivan. Och det verkar vara givaren till oljetrycksmätaren som sitter i vägen, det går att få tillbaka generatorn en liten bit men det behövs betydligt mer.
Det går inte heller att lägga remmarna på "kanten" på remskivan och sen snurra på motorn så att remmarna faller ner i sina spår. Behöver ha lite mer slack på remmarna först för den metoden.
Hur gör ni för att hålla emot motorn så att den inte går runt då ni skall lossa stora muttern på vexaxelremskivan?
Har lagt i växel, har klossat hjulen, dragit handbroms o.s.v. men det räcker inte till för att bli tillräckligt hårt och kompakt motstånd för att kunna knäcka loss muttern.
Kan det hjälpa om någon sitter i bilen med foten på bromsen också tro?
Haynes talar om en lucka i svänghjulskåpan för att hålla emot med en stor mejsel i kuggkransen på svänghjulet. Och det har jag gjort på bl.a. B23 vet jag men undrar om det verkligen finns en sådan lucka här?
Tror inte det men det är i och för sig så trångt på en B21ET att det knappt går att se för allt som är i vägen och i så fall ännu mindre komma åt att hålla emot om det nu skulle finnas en sådan lucka även här.
Bytte alla drivremmarna för ca tio år sedan. Vet att det var trångt och bökigt att komma åt p.g.a. turbon. Men minns inte exakt hur mycket jag plockade ner den gången.
Finns det nåt särskilt knep för montering av remmarna till generatorn?
Kruxet är att generatorn inte verkar gå att skjuta tillbaka så långt som behövs för att få över remmarna på remskivan. Och det verkar vara givaren till oljetrycksmätaren som sitter i vägen, det går att få tillbaka generatorn en liten bit men det behövs betydligt mer.
Det går inte heller att lägga remmarna på "kanten" på remskivan och sen snurra på motorn så att remmarna faller ner i sina spår. Behöver ha lite mer slack på remmarna först för den metoden.