Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FrostyWindblown
Hej,
Har en Volvo 360 GL -86 med en B200K motor och behöver lite hjälp i mitt detektivarbete för att lista ut vad det är som gör att den går mindre bra.

Den har tidigare gått lite ojämnt, vilket inte verkar vara så ovanligt för en sådan motor (förgasare). Så jag gjorde vad jag kunde för att få den att gå bättre, bytt vaacumslangar, tändkablar, tändstift, filter o.s.v... även förgasaren togs upp och rengjordes.

Tyvärr efter det så har tillkommit ett fel. Om jag råkar gasa för mycket så börjar den gå väldigt dåligt efter det. Knappt går på tomgång och hackar sig fram. Den går bättre om jag drar ut choken, vilket får mig att misstänka att den får för lite bensin.
Men varför gör den så?
Känslan är att någonting fastnar/kärvar som gör att den får (för lite??) bensin eller på annat sätt får den gå sämre.
Efter ett tag så börjar den gå bättre igen, men det kan ta flera dagar i värsta fall.

Någon som har en aning vad det är som kan strula? Alla gissningar och idéer är välkomna!
Bilagor
IMAG1876.jpg
IMAG1876.jpg (268.41 KiB) Visad 882 gånger
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bensinpump, filter om sådant finns eller att förgasaren behöver renoveras.

GK
av FrostyWindblown
Bensinfilter är bytt, men bensinpumpen har jag inte tänkt på. Den går ju så tänkte att det kommer bensin, men det kanske inte kommer tillräckligt? Hmm... hur kollar man det?
Vad gör man när man renoverar en förgasare? Har haft isär förgasaren och rengjort. Innebär renovering att man byter vissa delar?
av FrostyWindblown
Inser när jag tänker efter att det borde inte vara bensinpumpen, för då borde den gå lika dåligt hela tiden.
Nu händer det bara om jag gasar för mycket.. och sen går den dåligt ett bra tag efter en eller flera dagar.
Men sen blir det bättre igen.
av Rådlös
Du frågar om hur man kollar bränslepumpen. Eftersom du har en förgasarmotor, så utgår jag från att du har en mekanisk bränslepump?
Det enklaste och som ger fler fördelar med en mekanisk bränslepump är att montera ett sådant genomskinligt engångsfilter på bränsleledningen mellan pumpen och förgasaren.
Det filtret skall alltid vara fyllt med minst 3/4 (eller 75%) Nivån i filtret får inte sjunka när bilen står still. Då är det i så fall något fel på backventilerna i pumpen. Det får inte komma bubblor i bränslet. Då finns det i så fall en läcka någonstans på tankarmaturen eller bränsleledningen. Och det skall naturligtvis inte komma skräp eller vatten i bränslet.
Ett sådant filter är en billig investering och ger dom här två beskrivna kontrollfunktionerna utöver filterfunktionen.

Nu säger du att du har bytt bränslefilter och vi får anta att du "hade koll" på det gamla innan du bytte. Om man funderar på bränsletryck till en förgasarmotor så brukar det vara 0,20 - 0,25 bar. Ett sådant filter som vi pratar om här passar alltså endast till förgasarmotorer.

Exempel på bränslefilter till förgasarmotorer: http://www.stylingbutiken.se/branslefil ... -xl/3766-0
av FrostyWindblown
Tackar för tipset Rådlås,
Japp jag har ett sådant filter och har kontrollerat att det är fyllt av bensin och inte verkar inehålla något skräp.
Så troligtvis har det inte något med bränslepumpen att göra.
Mina misstankar faller på förgasaren, men jag kan för lite om den för att säga vad det kan vara för fel.

Men eftersom det blir sämre efter jag har tryckt ned gaspedalen långt så misstänker jag det är något som öppnas som sedan inte går igen som det ska.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är lite svårt att se på bilden, men "konstruktionen" i övrigt tyder på och jag är dessutom nästan säker på att "K" motorn har en 2-ports förgasare med vakuumstyrt andrasteg. Alltså det "hålet" där det inte är något chokespjäll är en "högfartsdel" med ett vakuumstyrt spjäll. Det öppnar inte förrän du belastar motorn ordentligt och har ingen koppling "mekaniskt" till det "vanliga" spjället. Det kan vara någon fjäder eller något som saknas eller att det "trögar" någonstans som gör att det inte stänger riktigt ordentligt efter att ha öppnat.

Mvh
Lennart
av FrostyWindblown
Det var en mycket intressant tanke Lennart, och låter som en misstänkt bov i dramat. Som du säger så är det en två ports förgasare.
Då är frågan hur kontrollerar jag det? Kan man se något om man tittar ned?
Hade varit intressant att veta vilken av alla vacuumslangar som styr den funktionaliteten så man kunde testa själv.

Någon som vet om det går att få tag på information/handbok/sprängskiss eller annat till gamla förgasare?

Tack för tipset!
av FrostyWindblown
Jättebra tips igen Lennart!
Synd det är så liten bild bara, men tror du det ska gå en vakuumslang direkt till dosan? Vet att det inte är så lätt att svara på.

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]