Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av forbidden
Det kommer knakande ljud när jag ska börja köra iväg på ettans växel, det låter även när jag lagt i tvåan och trean men ganska lite. Det kommer bara ljud i början och sedan ger det sig. När backen ligger i låter inget. Tips på orsaker? Åtgärd? 240 -88 B230F Växellåda M47.
av Rådlös
Varifrån hör du ljuden? Framifrån, från växellådan eller kardan, eller från bakaxeln och hjulen?
Hur hörs knakandet, som en gnisslande dörr eller hårda knackningar eller smällar?

Försök reda ut detta och återkom.
av forbidden
Rådlös skrev:Varifrån hör du ljuden? Framifrån, från växellådan eller kardan, eller från bakaxeln och hjulen?
Hur hörs knakandet, som en gnisslande dörr eller hårda knackningar eller smällar?

Försök reda ut detta och återkom.
Det känns som att det kommer mer från bakaxeln men man vet ju aldrig om det kan vara kardanen el växellådan som spökar. Det låter som hårda knackningar. Om det skulle vara någon av dom sakerna som du nämnt, vad kan det då vara för orsaker till:

1. Växellådan?
2. Kardan?
3. Bakaxeln?

Tänkte så jag har lite att gå på och undersöka närmare.
av Rådlös
Du måste nog undersöka varje enhet för sig.
Kardanaxeln t.ex kollar man så här att man hissar upp bilen så att man kommer under. Sedan känner man på varje kardanknut med en hand på varje sida. Det skall inte gå att vrida axeln åt var sitt håll vid en knut. Får alltså inte glappa. Om man kan det, så är knuten dålig.
Det finns även ett stödlager som sitter i en gummiupphängning. Den upphängningen skall vara hel och lagret, ett vanligt kullager, skall snurra tyst och mjukt utan några störningar. När man är därunder kan man kolla gummidämparen för växellådan också. Den sitter efter växellådan på översidan. Den ser ut som en av motorns gummidämpare. Dom sitter i framkant på motorn, ungefär i linje med fläktremmen. Man kan tänka sig att gummit har lossnat från dämparen och väsnas.
Inne i växellådan och bakaxeln finns det en mängd kugghjul. Dom kan naturligtvis väsnas om dom är skadade. Man får hissa upp bilen och även bakaxeln så att båda hjulen hänger fritt. Sedan får man vrida och känna om det blir några knackningar eller "mothugg". Ett stetoskop kan vara till hjälp. (Biltema, någon hundralapp) Även bakaxelns upphängning med stag, fjädrar och stötdämpare kan väsnas i bakvagnen. Känn och kontrollera att allt sitter fast. Gummibussningar i länkarmar slits med tiden. Det räknas nästan som normalt. Ett vanligt fel kan också vara att en upphängning/fäste till avgasröret har brustit. Då kan det knacka och slå av vibrationer.
Detta är ungefär dom punkter jag skulle kontrollera. Det finns säkert fler felmöjligheter speciellt i växellådan och bakaxeln att kontrollera. Men det måste man nästa konstatera på plats.
Hursomhelst så behöver du komma ner under bilen för att felsöka.

Jag kommer på ett fel till, mycket enklare att kontrollera, men samtidigt mycket allvarligare. Ett av hjulen kan vara löst. Muttrarna kan ha lossnat och vara på väg att skruvas ur. Kolla detta först av allt!
av forbidden
Rådlös skrev:Du måste nog undersöka varje enhet för sig.
Kardanaxeln t.ex kollar man så här att man hissar upp bilen så att man kommer under. Sedan känner man på varje kardanknut med en hand på varje sida. Det skall inte gå att vrida axeln åt var sitt håll vid en knut. Får alltså inte glappa. Om man kan det, så är knuten dålig.
Det finns även ett stödlager som sitter i en gummiupphängning. Den upphängningen skall vara hel och lagret, ett vanligt kullager, skall snurra tyst och mjukt utan några störningar. När man är därunder kan man kolla gummidämparen för växellådan också. Den sitter efter växellådan på översidan. Den ser ut som en av motorns gummidämpare. Dom sitter i framkant på motorn, ungefär i linje med fläktremmen. Man kan tänka sig att gummit har lossnat från dämparen och väsnas.
Inne i växellådan och bakaxeln finns det en mängd kugghjul. Dom kan naturligtvis väsnas om dom är skadade. Man får hissa upp bilen och även bakaxeln så att båda hjulen hänger fritt. Sedan får man vrida och känna om det blir några knackningar eller "mothugg". Ett stetoskop kan vara till hjälp. (Biltema, någon hundralapp) Även bakaxelns upphängning med stag, fjädrar och stötdämpare kan väsnas i bakvagnen. Känn och kontrollera att allt sitter fast. Gummibussningar i länkarmar slits med tiden. Det räknas nästan som normalt. Ett vanligt fel kan också vara att en upphängning/fäste till avgasröret har brustit. Då kan det knacka och slå av vibrationer.
Detta är ungefär dom punkter jag skulle kontrollera. Det finns säkert fler felmöjligheter speciellt i växellådan och bakaxeln att kontrollera. Men det måste man nästa konstatera på plats.

Jag kommer på ett fel till, mycket enklare att kontrollera, men samtidigt mycket allvarligare. Ett av hjulen kan vara löst. Muttrarna kan ha lossnat och vara på väg att skruvas ur. Kolla detta först av allt!
Det var en hel del saker men nu har jag lite att gå på. Tusen tack för hjälpen och att du tog dig tid!
Rådlös skrev:Du måste nog undersöka varje enhet för sig.

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
hade ett skuret (stelt) bakre knutkors på 140 det lät ungefär som du beskriver i övrigt kolla som rådlös föreslår.
av forbidden
Kollade under bilen igår och såg att främre ljuddämparen hänger helt löst så kan troligen vara den som orsakar ljudet, om inte ljudet försvinner efter åtgärdet så ska jag kolla på det ni tipsat om.

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]