- sön 31 maj 2015, 17:50
#978266
Hej
Jag har en 245 -92 med b230fx som har börjat krångla. Var ute och åkte och plötsligt tvär dog den och vägra starta, började skruva och motorn får ingen gnista eller soppa.
Det som är gjort är bytt vevaxelgivaren till en bättre begagnad, bytt till en ny tändmodul, bytt tändspole, kollat så att säkringarna är hela och bytt bränslepumps reläet.
Har provat att få ut nått från diagnosuttaget men får inte fram nå, kanske jag gör fel man jag följer ialla fall den här http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_240.pdf
Läste nånstans att man kan mäta Volten i diagnosuttaget i respektive stift 2 och 6 och få fram om det är fel på bränslet eller tändningen. I stift 6 så var det runt 9,5 Volt medan i stift 2 så var det 0 volt. Med det så måste det var något fel med bränslet tro jag då. Jag tog och kollade så att det inte var nått kabelbrott mellan diagnosuttaget och LH-Jetronic boxen, och det var det inte, kollande även så att boxen var jordad. Tog då och plockade isär boxen och jag så inga visuella fel på lödningarna och kretskortet, men den kan ju vara trasig ändå. Ska försöka få tag i en annan box och prova, men har ingen för tillfället.
Är då nån som har nå idéer på var jag ska fortsätta leta?
Mvh Oskar
Jag har en 245 -92 med b230fx som har börjat krångla. Var ute och åkte och plötsligt tvär dog den och vägra starta, började skruva och motorn får ingen gnista eller soppa.
Det som är gjort är bytt vevaxelgivaren till en bättre begagnad, bytt till en ny tändmodul, bytt tändspole, kollat så att säkringarna är hela och bytt bränslepumps reläet.
Har provat att få ut nått från diagnosuttaget men får inte fram nå, kanske jag gör fel man jag följer ialla fall den här http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_240.pdf
Läste nånstans att man kan mäta Volten i diagnosuttaget i respektive stift 2 och 6 och få fram om det är fel på bränslet eller tändningen. I stift 6 så var det runt 9,5 Volt medan i stift 2 så var det 0 volt. Med det så måste det var något fel med bränslet tro jag då. Jag tog och kollade så att det inte var nått kabelbrott mellan diagnosuttaget och LH-Jetronic boxen, och det var det inte, kollande även så att boxen var jordad. Tog då och plockade isär boxen och jag så inga visuella fel på lödningarna och kretskortet, men den kan ju vara trasig ändå. Ska försöka få tag i en annan box och prova, men har ingen för tillfället.
Är då nån som har nå idéer på var jag ska fortsätta leta?
Mvh Oskar