Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla volvo kunniga!
Har en 240 årsmodell 1989 B230 motor som gått bra och alltid startat.

När jag kickade igång den nu efter några månaders vinterdvala så går tomgången väldigt svagt, bluddrar och motorn dör väldigt lätt. Har gjort rent luftfilter och gasspjällshus men inte märkt ngn skillnad.

När jag letade felkällor provade jag att nypa åt returslangen från bränsletrycks regulatorn och då gick tomgången genast upp igen. Efter detta går tomgången mkt bra, även om jag startar om bilen.

Om jag däremot stänger av bilen och bryter strömmen (kopplar ur och på batteriet) och sedan startar så händer samma sak igen. Det räcker då med att nypa åt returen för att tomgången ska gå bra och bilen fungera som vanligt igen.

Bilen går bra efter denna "vaktmästarlagning" men jag tänker att det är bäst att leta upp felet innan det blir värre.
Ngn som har någon idee om vad detta kan vara för fel eller vart jag ska börja felsöka?

Tacksam för svar!
Det måste ju nästan ha med BTR-en att göra eftersom det hjälper när du trycker på returen. Däremot kan jag inte förklara varför felet kommer tillbaka om du bryter strömmen. Membranet i BTR-en blir ju inte precis mjukare och smidigare med åren.

Mvh
Lennar
Tack för svar! Hur kollar man BTR? Tog bort vacumslangen till den men det var ingen bensin där eller något annat som såg konstigt ut. Finns det något annat man kan kolla med den utom att byta hela?

Någon bensintjuv var på bilen förra året (bröt upp bensinlocket och slangade bensin ur den). Kan detta ha skadat pumpen i tanken och kan problemet i så fall bero på det?
Styrningen för bränslet (LH 2.4) är adaptiv, .d.v.s. den ställer in sig själv så blandningen blir rätt och tomgången på rätt varvtal.
Bryter man batteriströmmen så nollställs värdena och systemet måste "lära om sig".

Det är svårt att felsöka BTR utan manometer för trycket. Enklast är kanske att prova med en annan.
Du kan dock lossa returledningen och se så att soppan som kommer där flödar jämt och fint utan bubblor.

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]