Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Suprioten
Tjena, nu på senare tid har det uppstått ett vinande ljud när jag kör. Det viner mer desto snabbare man kör, och det blir ingen skillnad när man kopplar/lägger ur växeln. När man svänger åt vänster försvinner det dock helt.

Alla hjullager verkar vara ok, och inga bromsar ligger på. Vad kan det vara som orsakar vinandet?
Användarvisningsbild
av lennarte
Prova och fäll in dom yttre backspeglarna. När dessa bilar var nya kunde man ibland höra på långt håll när det kom en 240. Vad det berodde på vet jag inte, men jag har inte hört det på många år.

Mvh
Lennart
av Suprioten
Har funderat på dom det kan vara det, men tycker att det låter konstigt att det försvinnet helt när man svänger åt vänster. Kan man känna om lagret är dåligt på kardenen? Jag har kännt lite, men jag tycker inte det är något glapp iaf.
jensas850 skrev:Stödlagret på kardan!

Hmm det låter konstigt, men jag ska testa fälla in dom nästa gång jag kör :P
lennarte skrev:Prova och fäll in dom yttre backspeglarna. När dessa bilar var nya kunde man ibland höra på långt håll när det kom en 240. Vad det berodde på vet jag inte, men jag har inte hört det på många år.

Mvh
Lennart
Extra ljus

Menar du dongeln då

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]