Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jecke
Hej.

En dag när jag hade åkt c:a 8 km började bilen plötsligt att rycka. Jag fortsatte dit jag skulle och väl framme noterade jag att den rycker mer än vanligt på tomgång. (Den har alltid missat lite både på tomgång och vid körning, men inte så att det har märkts när man har kört) När jag senare skulle starta bilen tände den bara lite lätt men vägrade starta. Det blev bogsering hem och felsökning.
Kunde konstatera avbrott till förpumpen när jag mätte på kontakten i bagaget. Ur med armaturen, kopplade på 12 volt och då fungerade fanskapet. Satte i en ny pump (ej Biltema) för säkerhets skull. Bilen har ju gått 43000 mil. Filtret under bilen är bytt för c:a 2 år sen och likaså huvudpumpen.

Nu startade bilen men gick lika dåligt på tomgång. Hade den igång i c:a 30 sekunder och stängde sedan av den och återställde i bagageutrummet.
Sen vägrade bilen starta! ! ! Felsöka igen. Pumparna fungerar, motorn tände men den ville inte starta. Hittade överslag i fördelarlocket. på 2 tändstift. Bytte lock rotor och kablar och nu startade bilen med samma ryckningar på tomgång. Om bilen går på tomgång och man gasar kraftigt så brummar det onormalt högt från luftfilterburken och motorn svarar inte på gasen. Efter 1 till 2 sekunder varvar motorn upp sakta eller börjar dö. Om jag gasar sakta varvar den upp bra. Om jag från c:a 1500 rpm gasar hårt varvar motorn dock upp snabbt. Den bluddrar lite i avgasröret när jag släpper gasen. Under själva accelerationen så märker jag inga ryckningar eller missar.

När jag kör iväg på ettan tycker jag mig märka att bilen accelererar alldeles för fort. Mycket mer än vad som motsvarar det som jag trycker på pedalen. Gäller även på tvåan. När jag kör på jämngas rycker det i hela bilen. Känns som om bilen rycker mer än vad som motsvarar motorns ryckningar. Har ryckt ur kabeln till LMM och då gick den mycket sämre så den är nog hel. Har testat med en annan LMM, BTR, tändspole och bränslepumpsrelä, men ingen skillnad. Har mätt upp vevaxelgivaren till 170 ohm. Inga felkoder finns lagrade. Har sprayat startgas på insugssidan utan resultat. Kontakten vid gasspjället klickar som det ska.
Det är ingen skillnad om bilen är varm eller kall.

Bilen är en 240 -92, B230f och LH Jetronic 2.4.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla om kamremmen "hoppat". 170Ω på svänghjulsgivaren ör helt Ok. Konditionen på tändstift?

Mvh
Lennart
av jecke
Kollade kamremmen. Den har hoppat. Jag satte kamdrevets märke mot piggen på kåpan och då stod vevaxelns nollpunkt c:a 25 grader fel åt höger. Det är nog kamdrevet so har hoppat eftersom mellanaxeln verkar ligga rätt gentemot vevaxeln. Om jag inte tänker fel nu så innebär det att kammen är för sen. Spännrullen har nog kärvat ett tag eftersom det var svart beläggning på den. Antagligen efter remmen. Den går dock lätt när man snurrar på den för hand men det är lagerljud i den.
Användarvisningsbild
av lennarte
jecke skrev: Den går dock lätt när man snurrar på den för hand men det är lagerljud i den.
Jag har en fru som är sjuksköterska. När jag bytte kamrem på min motor (16V motorn) så "morrade" rullarna lite (3 st). Jag borrade hål i plåttätningen och sprutade (med en injektionsspruta) in en liten mängd nytt fett i varje rulle. Sedan en droppe Locktite i hålet. Tvärtyst... :lol:

Mvh
Lennart
av jecke
Nu har jag bytt rulle och rem och bilen går nu som den ska igen. Och jag har lärt mig att spännrullen ska bytas senast vid kamremsbytet vid 37,500 mil. :lol:

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]