Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag har satt ner en b230f från en 92as 245a som jag har monterat turbo på i min amazon jag har el härva från en 945a ltt 95a men med boxar från 245an å när den är kall så går den klockrent sen när den blir varm så blir den ojämn på tomgången och hänger inte med när man ger full gas utan den går mycket bättre när sjället precis är öppet. Jag har provat å ställt om bränsletrycket å när jag har det på ca 1 bar så går den jämt på tomgång men rör man på gasen så bluddrar den bara. Vad kan det vara för fel på den? Tacksam för all hjälp ja kan få :)
Under insugningsröret, ungefär vid 3-ans cylinder. Ser ut så här,
http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... &Visa=Visa
Den "bestämmer" hur mycket bränslemängden ska ändras beroende på hur varm/kall motorn är. Om du tagit boxar och kabelhärva från en nyare modell, kan du ju ta ut felkoder.

Mvh
Lennart
Nu har jag provat med en annan tempgivare å de blev ingen skillnad men ja såg att en tryckslang var sprucken så jag bytte ut den å då går den klockrent på tomgång men missar så fort man belastar den. Den går å köra men går ryckigt. Och så såg jag att bränsletrycksmätaren gick ner på noll när jag slog av bilen å de ska väll hålla trycket även om motorn är av? Kan de vara där strulet sitter? å nu har den ingen snurr heller utan de verkar precis som om batteriet är tomt men de blir ingen skillnad med annat batteri eller start hjälp. Vad kan de bero på? Kan de vara orsaken?
Är det ström i batterierna? Laddar generatorn? När du "slår på" tändningen ska laddningslampan lysa, gör den det? Har du ordentliga kabelskor på batteriet? Sitter kablarna fast ordentligt? Är motorn ordentligt jordad i karossen? Prova först med att sätta en startkabel mellan en av lyftöglorna i motorn och minuspolen på batteriet. En multimeter att mäta med är inte fel.

Mvh
Lennart
Nu har jag provat med en startkabel å de är ingen skillnad batterit har 12v när den är av å ~14 v när den är iigång så den verkar ju ladda. Kan det vara start motorn som de är nå fel på då för när jag försöker starta så blir det spänningsfall ner till 7v.
Sellstedt skrev:Nu har jag provat med en startkabel å de är ingen skillnad batterit har 12v när den är av å ~14 v när den är iigång så den verkar ju ladda. Kan det vara start motorn som de är nå fel på då för när jag försöker starta så blir det spänningsfall ner till 7v.
Är batterierna fulladdade, så kan du kasta dom. Annars får du ladda dom ett dygn eller så beroende på laddare. Ett fullt batteri ska inte gå under 11,5 när du "kör" på starten. Om startmotorn är kass kan den ju dra betydligt mer ström, men ett fullt, friskt batteri går inte ner till 7V ändå. Kolla kabelanslutningarna på batteriet (både + och -) och "känn" på kablarna och kabelskorna med handen. Det blir varmt om det är dålig kontakt.

Mvh
Lennart
Nu har jag fått till spänningsfallet å det var start motorn så jag satte ditt en annan å nu funkar det klockrent iallafall. Men vad kan det vara som gör att den går ryckigt vid gas på drag? Ligger man å bara nuddar gasen så går den bra men trycker man på så verkar det som om den får för lite soppa men jag hade motorn å elhärva i en annan amazon ifjol å då gick den bra. Kan det vara så enkelt att soppa filtret börjar å sätta igen sig sig eller går den dåligt hela tiden då? Och ska den tappa bränsletrycket så fort man slår av bilen? På en 940 ja hade så var det kvar ett tag efter iallafall.

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]