Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rödvolvokombi
#969417
Hej

Jag är nybliven ägaren till en Volvo 245-93 men är också nybörjare vad det gäller bilar,
vet inte mycket och kan ännu mindre, så det blir nog en del mindre insatta frågor ...

Pga av misstag från min sida är det troligtvis olika typer av kylvätska i systemet, vilket
,som jag förstått det, inte är optimalt. Därför tänkte jag byta kylvätska.
I instruktionsboken samt Haynes handbok står det att avtappningskranen på motorblockets
högra sida ska öppnas.
Jag har letat i motorrummet men inte lyckats hitta någon kran, som det ser ut på bilderna i dessa böcker.

1) Finns det en avtappningskran på Volvo 245-93, B230FD?

2) Måste motorn vara helt kall (sen flera timmar) innan man tömmer ut kylvätskan, eller
fungerar det att köra en kortare sträcka innan byte? (till gör-det-själv-hall tänkte jag)

3) För att få ut kylvätskan ska den nedre kylarslangen lossas från kylaren, som jag uppfattat det.
Då kommer vätskan antagligen kladda ner en del på plåtar runtom/under på vägen ut, men det kanske inte
gör något, förutsatt att den samlas upp under bilen?


Hälsningar,
Jonas
av Rådlös
#969453
På vilket sätt har du "fel" kylarvätska?
Det finns två sorters glykol, etylenglykol och propylenglykol. Etylenglykol är förhållandevis billig men rejält giftig. Det är den absolut vanligaste glykolen.
Propylenglykol är dyrare, kallas ibland för miljövänlig alltså mindre giftig, men ingen hälsodryck. Den är tämligen ovanlig.
Alla glykoler är färgade. Det är en bestämmelse på det. Det finns dock ingen gällande färgkod på glykoler. Dom kan ha vilken färg som helst. Det är tillverkaren som väljer färg. Färgen har ingen aktiv påverkan i glykolen. Ren glykol är för övrigt färglös. Dom här båda nämnda kan ha samma färg eller helt skilda färger. Och samma fabrikat kan skilja i färg från ena säsongen till nästa.

Det finns dock en viktig hållhake: Man skall inte blanda dessa två sorter. Då blir det en brun sörja av det och rykten säger att det kan uppstå slamproppar som kan sätta igen kylsystemet i värsta fall. Man kan inte heller mäta den lägsta användbara temperaturen. Däremot fungerar det som frostskydd även om dom skulle råka vara blandade.
Så när du köper glykol: Läs på förpackningen vilken sort det är. Glöm allt vad färg heter för det har ingen betydelse. Den ena är inte bättre än den andra. Propylenglykol är visserligen mindre giftig, men jag tror inte att någon normalt funtad människa har för avsikt att dricka glykol oavsett vilken sort det är. Och begagnad glykol skall du lämna till kommunens mottagningsställe, som i många fall är på bensinstationerna.
Avtappningspluggen på motorblocket sitter på höger sida, ganska långt bak. Det är en mässingkonstruktion. Kan vara något dold under avgasgrenröret. Så här kan den se ut: http://marinexpress.se/artikel.php?kid= ... k=&id=4295 Denna på bilden är lös. Gängorna är alltså iskruvade i motorblocket och tvärpinnen är utåt. Dom kan se något avvikande ut, men du förstår det lätt ändå när du hittar en mässingsnippel, ungefär som den på bilden. Men du kan lossa båda slangarna från kylaren och du måste ta ur termostaten. Det är oväsentligt om motorn är varm eller kall. Du bör ändå spola igenom hela kylsystemet speciellt om du har råkat blanda fel sort. Glöm inte att öppna värmereglaget på fullt öppet så det cirkulerar där också. Spola sedan med en vattenslang igenom både kylaren och motorn. Det är här som det är viktigt att du tar ur termostaten. Gör du inte det så får du ingen cirkulation eftersom termostaten är stängd. Har du gammal och slammig kylarvätska så skall du hålla på och spola igenom ända tills det kommer ut klart och rent vatten.
Glykolen är som sagt giftig, så du bör ha någon balja under motorn för att samla upp det. Kylsystemet rymmer 9 - 10 liter. Om du är på en Gör Det Självhall, så får du säkert hjälp med lämpligt uppsamlingskärl om du säger till. Större bensinstationer brukar också ha rutiner för att ta emot gammal glykol.

Man skall byta glykol vart annat år. Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan rostskyddsmedlet som förbrukas på två år. När du har sköljt igenom både motorn och kylaren så skruvar du tillbaka alla slangar, termostaten och stänger avtappningspluggen om du eventuellt har öppnat den. Sedan häller du i den nya vätskan, gärna redan färdigblandad 50/50 i en hink eller liknande. Åtminstone större delen av det. Det vill gärna bli luftbubblor som kan stanna i ett olämpligt hörn någonstans när man häller i nytt. Därför får man inte i allt på en gång. Bubblorna kommer upp så småningom när man har kört lite. Då kan man ha mer färdigblandat och fylla på. Håll alltid maxblandning 50/50 glykol och vatten.
Skriv upp vilken sorts glykol (står på förpackningen) du har hällt i samt datum när du bytte. Spara uppgiften med andra bilpapper. Kontrollera också att det är tätt överallt vid slangar och anslutningar. Passa på att byta dåliga slangklämmor när du ändå har loss dom och du står på bensinstationen. Även termostater har en begränsad livslängd, så om man vill ha en perfekt bil kan man byta den också.
#969633
Hej

I och med mina ringa kunskaper var jag tveksam till att posta en lite simplare fråga här på
forumet, visste inte riktigt hur attityden var men blev glatt överraskad av ditt svar; utförligt, pedagogiskt och i trevlig ton!

Jag fyllde på med ny vätska (propylen, frågade på macken vad man skulle ha), omkring en liter. Såg ett par dagar senare när jag lyfte på reservhjulet att bakom detta låg en halvtom flaska med etylen-glykol. Jag är alltså inte helt säker på att det är olika sorters glykol i nu, men det verkar vara så.

Ska gå ut och titta efter avtappningspluggen, nu vet jag vad jag ska leta efter!

Att termostaten ska tas ut för att få cirkulation visste jag inte heller. Det nämns inget om detta i mitt exemplar av Haynes under avsnittet som handlar om att byta kylvätska, men man kanske inte kan förlita sig helt och hållet på den här handboken i alla lägen?
I och med att termostat+hus ska tas bort blev det genast lite mer avancerat för mig men jag ska nog göra ett försök, får jag inte allt på plats efteråt kan man väl alltid ringa efter bärgning ...

Tack för ditt utförliga svar!
Jonas
av Rådlös
#969643
"Det finns inga dumma frågor. Bara dumma svar".
"Den som aldrig frågar, får inte veta något".

Om kylarvätskan är brunslammig, så har du förmodligen blandat dom två olika sorterna. Det fungerar som sagt ändå, men risken kan finnas i värsta fall att det blir slamproppar. Vi hoppas inte det. Ren och "bra" kylarvätska skall vara lätt färgad av tillsatsfärgen, men klar.
Men man skall som sagt byta vart annat år, så det kanske ändå hade blivit läge för dig ändå?
#969671
Det var en bra inställning till frågor.

Nu har jag tittat i motorrummet och tror jag hittat avtappningskranen:
Bild

Det ser ut att behövas en nyckel för att lossa på den, kanske sitter rätt hårt och lite trång, får se hur det går.
Tack igen för svar.

Jonas
av Rådlös
#969691
Det finns flera olika modeller av dessa kranar. Du skall inte lossa hela nippeln ur motorblocket. Bara den yttre delen. Jämför med den tidigare bilden i länken. Där vrider man upp "kranen" med den tvärsittande pinnen. Jag antar att det är något liknande på din kran? Men utan pinne. Den ser ut att vara hårt oxiderad. Du kanske får vara inställd på att den inte är samarbetsvillig. Prova med att spreja med 5-56 eller WD-40 på nippeln helst dagen innan du tänker göra jobbet. Det kan underlätta. Och var beredd på att nippeln kan gå sönder, så köp gärna en ny i förväg om du har möjlighet.

Vi kan ju lämna frågan vidare om det är någon som har färska erfarenheter av detta. Det är flera år sedan jag gjorde mig av med den senaste 245:an. Alltså, är nippeln i två delar och hur öppnar ni den?
Användarvisningsbild
av lennarte
#969738
På min 745-a -88B sitter denna typ och det är inte lätt om det inte varit öppnat på länge Jag kunde inte öppna min. Man får hålla emot med en nyckel på den inre delen och försöka lossa med en annan nyckel på den yttre delen Det är sämre med plats på en B234F motor med motorvärmare så jag fick skruva ut hela kranen och dela på den i skruvstycket. Men sedan funkade det fint. Vanlig trädgårdsslang passar direkt på nippeln så det är lätt att spola igenom. Sedan tror jag inte det är absolut nödvändigt att skruva bort termostaten för att skölja ur motorn. Jag brukar "plocka bort" övre kylarslangen bara så spolar det ordentligt genom kylaren också. det finns ett "skvallerhål" i termostaten så det kommer lite vatten där också

Mvh
Lennart
#969925
Hej

Det känns som att jag nog inte kommer försöka öppna avtappningskranen, den här gången i alla fall. Har sökt runt en del men vet inte riktigt var jag får tag på en ny kran och går den sönder kommer jag bli lite lätt stressad om jag känner mig själv rätt ...

Tack för svar!
Jonas
av Rådlös
#969939
Jag förstår. Jag kan få liknande känslor när man ser prylarna framför sig.
Annars finns ju kranen i exemplet i länken. Det är visserligen en båtmotorfirma, men Volvo Pentas motorer är byggda på Volvos bilmotorer och det mesta passar. Var byggda kanske man skall säga, för dom modellerna tillverkas inte längre. Och det gör ju inte dom bilmotorerna heller.
Lite överflödigt vetande: På insidan är det bara kamaxeln som skiljer mellan båt- och bilmotorn. På dom sista åren fanns det en motor som hade en annan vevaxel också, så den var lite speciell. Sedan skiljer ju naturligtvis mycket av kringutrustningen på utsidan av motorn, men det kanske blir lätt förklarligt när man tänker på att kylningen och avgasröret m.m m.m ser helt annorlunda ut. Men motorblocket är detsamma.

Om man räknar med att få högre avk[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]