- lör 14 mar 2015, 17:57
#957580
Har märkt att motorkuddarna ser lite säckiga ut, och tänker att det kanske är dags att byta. Inte märkt att motorn skulle skaka så fasligt, men tänker att det är bättre att förekomma än att förekommas.
Tänkte då att jag byter olja och oljefilter i samma veva så att det blir lättare att komma åt högra motorkudden. Min plan är att tömma motorn på olja och skruva loss filtret, därefter lossa motorkuddarna. Höjer upp framändan på bilen och ställer den på pallbockar så jag kommer åt underifrån vid behov, och därefter höja upp motorn med en vanlig domkraft mot oljetråget med något mjukt emot så det inte spricker.
Men jag har aldrig gjort det här förut så tänkte kolla här på forumet om någon har bra tips så att det går så smidigt som möjligt och att jag inte gör något fel. Behöver jag lossa på växellådans fästen samtidigt t.ex.?
Tänkte då att jag byter olja och oljefilter i samma veva så att det blir lättare att komma åt högra motorkudden. Min plan är att tömma motorn på olja och skruva loss filtret, därefter lossa motorkuddarna. Höjer upp framändan på bilen och ställer den på pallbockar så jag kommer åt underifrån vid behov, och därefter höja upp motorn med en vanlig domkraft mot oljetråget med något mjukt emot så det inte spricker.
Men jag har aldrig gjort det här förut så tänkte kolla här på forumet om någon har bra tips så att det går så smidigt som möjligt och att jag inte gör något fel. Behöver jag lossa på växellådans fästen samtidigt t.ex.?