Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thomaasolund
#948140
Tja!
Köpte en 360 för ett tag sedan för att ha som pendlarbil! Allt var frid och fröjd tills i söndags då den bara la av när jag kom ut på e4an. Den liksom hostade till och sen var den stendöd. Testade starta gång på gång men icke! Bogserade hem den och kollade alla tändkablar,stift,fördelare osv. Testade starta igen och den hoppade igång direkt! Åkte en sträcka på ca 4-5 km och samma sak hände igen. Den bara dog! Det är precis som att den dör när den har fått upp temperatur i motorn.
Någon som kan veta vad felet är?
av Rådlös
#948351
Är det insprutning eller förgasare? Hurdan tändspole har du, en rund som en ölburk, ungefär? Eller en fyrkantig svart klump? Om du har ölburksmodellen kan du ohmmäta på den. Då skall du ha mellan stift 1 och 15 ungefär 1 - 2 ohm. Mellan stift 15 och uttaget uppepå tändspolen , där tändkabeln går iväg 12000 - 15000 ohm.
Om du mäter först när motorn är kall får du troligen dom här värdena. Om du mäter när motorn är varm och "strejkar" och har stannat, så får du oändligt ohm i kretsen 15 - till uttaget uppepå.
När man ohmmäter skall det vara spänningslöst. Det vill säga, du kopplar bort kabeln som sitter på 15.
Stämmer dom här hypoteserna så har du en trasig tändspole. Om du har den andra typen av tändspole, en svart klump, så finns naturligtvis motsvarande mätpunkter, men jag kan inte säga hur det ser ut och var dom sitter.
Anslutning 1 är den tunna kabeln som kommer från fördelaren. Anslutning 15 kommer från tändningslåset.

Om man räknar med att få högre avk[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]